شنبه1403/1/25

10:55:4

21

ترازوهای گلستان روی ترازوی استاندارد

مدیرکل استاندارد گلستان از آزمون 4 هزار و 480  وسیله توزین و سنجش در گلستان خبر داد.
سید مهدی حسینی اظهار داشت: کارشناسان استاندارد در سال 1402 با مراجعه به 2 هزار و 136 واحد صنفی در شهرستان های مختلف استان گلستان، 4 هزار و 480 ترازو و سایر وسایل سنجش که در داد و ستد عمومی مورد استفاده قرار می گیرد را بازرسی و آزمون کردند.
وی با بیان این توضیح که: این وسائل سنجش شامل انواع ترازو، قپان یا باسکول متحرک، وزنه و مترهای فلزی مورد استفاده در پارچه فروشی ها می شود، گفت: از تعداد ترازوهای آزمون شده، 3 هزار و 907 وسیله سنجش معادل 88 درصد در آزمون قبول و 573  وسیله معادل 13 درصد در این آزمون ها، مردود شناسایی شد.
حسینی در ادامه گفت: ترازوهای مردود پس از رفع نقص، مجدداً مورد آزمون قرار گرفتند و آن دسته از واحدهای صنفی که علیرغم تذکرات استاندارد همچنان بر استفاده از ترازوی مردود خود اصرار داشتند، به مراجع قضایی معرفی شدند.
دبیر شورای استاندارد گلستان در پایان با بیان این مطلب که هدف از این بازرسی ها، تامین حقوق مصرف کنندگان و پیشگیری از کم فروشی است؛ از شهروندان تقاضا کرد هنگام خرید از واحدهای صنفی به برچسب استاندارد که روی ترازوهای آنان الصاق شده توجه و در صورت مشاهده ترازوی بدون تأییدیه استاندارد، موضوع را از طریق سامانه پیامکی 30001517 به استاندارد گزارش کنند.