يكشنبه1402/12/27

10:31:0

47

کاهش میزان کم فروشی در استان مرکزی

روابط عمومی اداره کل استاندارد استان مرکزی از پایش کمیت 65000 نمونه در سال جاری با هدف مقابله با کم فروشی خبر داد.
با اجباری شدن استانداردهای ملی ایران به شماره‌های 16381 و 21759 با عناوین «کمیت فرآورده در بسته بندی‌ها» و «الزامات برچسب گذاری در پیش بسته بندی‌ها»، از سال ۱۴۰۱ کنترل و پایش وزنی فرآورده‌های بسته‌بندی شده با هدف صیانت از حقوق مصرف کنندگان در استان مرکزی اجرایی شد.

در طرح پایش کمیت، مطابقت وزن و یا حجم فرآورده‌‌هایی که در واحدهای تولیدی قبل از عرضه، بسته‌بندی می‌شوند، با وزن اظهاری درج شده بر روی بسته‌بندی آن بررسی می‌شود.
در اجرای این طرح، کارشناسان اداره کل استاندارد علاوه بر نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی، به نمونه برداری از سطح بازار و مراکز عرضه نیز می‌پردازند تا روند نمونه برداری به صورت کاملا تصادفی انجام شود.
در صورت مردود بودن نتایج آزمون بر اساس دستورالعمل پایش کمیت، با توجه به درصد کم فروشی احراز شده، به واحد تولیدی تذکر یا اخطار داده می شود و پس از مهلت ده روزه، در صورت عدم رفع نقص، تخلف واحد تولیدی جهت برخورد قانونی به سازمان تعزیرات حکومتی گزارش خواهد شد.
به گزارش اداره اندازه شناسی، اوزان و مقیاس‌های استاندارد استان مرکزی، طی 635 پایش کمیت انجام شده در سال 1402، تعداد 65000 آزمون در صنایع مختلف از قبیل غلات و حبوبات، مواد شوینده و شیمیایی، تنقلات و شیرینی جات، لبنیات و ... انجام شده است که 94/5 درصد موارد کم فروشی اصلاح و پرونده دو مورد به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.
از جمله نتایج به دست آمده از اجرای این طرح، می‌توان افزایش دقت نظر واحدهای تولیدی استان در مورد میزان کمی محصولات بسته‌بندی شده و کاهش کم فروشی نسبت به سال گذشته را عنوان کرد که این امر اطمینان خاطر مصرف کنندگان از نظر کمیت فراوده خریداری شده را به همراه خواهد داشت.