جمعه 7 اردیبهشت 1403   15:10:27
بيشتر
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 691554
تعداد بازديد کنندگان سايت: 29502761 تعداد بازديد زيرپورتال: 1133427 اين زيرپورتال امروز: 480 سایت در امروز: 43614 اين صفحه امروز: 245
اخبار و اطلاعیه ها
1398/9/9 شنبه

بررسی و آزمون صحت عملکرد افزون بر سه هزار ترازو در همدان



مدیرکل استاندارد همدان از بررسی و آزمون  سه هزار و ۹۸۲ دستگاه ترازو و  باسکول ثابت در استان خبر داد و گفت: سنجش و ارزیابی اوزان و مقیاس‌ها با حقوق و منافع مصرف‌کنندگان ارتباط مستقیم دارد.

محمد مددی اظهار داشت: در هشت ماه گذشته صحت عملکرد سه هزار و ۷۷۷ دستگاه توزین و سنجش مورد استفاده در داد و ستد عمومی و ۲۰۵ دستگاه باسکول ثابت وسایل نقلیه چرخدار جاده ای مورد بررسی و آزمون قرار گرفت.

وی اضافه کرد: هدف از بررسی و آزمون صحت عملکرد وسیله سنجش، توزین دقیق است و این آزمون ها به صورت دوره ای و مستمر انجام می شود.

مدیرکل استاندارد همدان خاطرنشان کرد: مراکزی مانند میادین تره بار، صنف زرگرها و خواروبار فروشان که فراوانی ارائه خدمات بیشتری دارند، در اولویت پایش و ارزیابی هستند.

مددی افزود: فرآیند سنجش و آزمون دستگاه های توزین سبک و سنگین توسط آزمایشگاه های سیار وابسته به سازمان استاندارد انجام و در صورت شناسایی نقص و مشکل، دستگاه به صورت موقت تا برطرف نمودن ایرادهای اعلام شده از چرخه ارائه خدمات خارج می شود.

وی یادآوری کرد: چنانچه صاحبان دستگاه های توزین نسبت به اصلاح و برطرف کردن خطاهای وارده اقدام نکنند، برابر مقررات اعمال قانون می شوند.

مدیرکل استاندارد همدان با اشاره به اینکه به روی دستگاه های توزین پس از اطمینان از صحت عملکرد  برچسبی حاوی نام وسیله، شماره شناسایی، تاریخ و انقضای آزمون و علامت استاندارد درج می شود، از شهروندان خواست برای حفظ حقوق خود و اطمینان از صحت عملکرد وسایل توزین به وجود این برچسب توجه کنند.

مددی تاکید کرد: برخی از این دستگاه ها به صورت قاچاق و خارج از مجاری قانونی وارد بازار می شوند که استاندارد در اینباره هم وظایف سنگینی به عهده دارد.

 نظارت بر اوزان و مقیاس ها یکی از وظایف سازمان ملی استاندارد است و بر اساس آخرین اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان ۱۰هزار و ۴۲۴ دستگاه توزین در واحدهای صنفی استان موجود است