یکشنبه 9 اردیبهشت 1403   17:22:52
بيشتر
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 691946
تعداد بازديد کنندگان سايت: 29678449 تعداد بازديد زيرپورتال: 1134508 اين زيرپورتال امروز: 323 سایت در امروز: 64176 اين صفحه امروز: 33
اخبار و اطلاعیه ها
1401/7/23 شنبه

برنامه های تحولی سازمان ملی استاندارد ایران را تشریح کرد

دکتر اسلام پناه در برنامه صبحگاهی شبکه یک سیما؛

دکتر مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در آغاز هفته استاندارد با حضور در  برنامه صبحگاهی شبکه یک سیما، به تشریح عملکرد این سازمان پرداخت.
معاون رییس جمهور و رییس سازمان ملی استاندارد ایران با تبریک روز استاندارد به مردم ،ذی نفعان ،صاحبان صنعت، و همه مشمولان و منتخبان نظام استاندارد و تایید صلاحیت، این روز را مبنای تجلیل از کیفیت و مرغوبیت و پاسداشت دفاع از حق الناس و رضایت مردم دانست.

 
  • سازمان ملی استاندارد ایران در دنیا چه جایگاهی دارد؟
سازمان ملی استاندارد بر اساس قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، سازمان حاکمیتی مرجع و سیاست گذاری که نظارت بر کالاهای تولید داخل و صادراتی یا وارداتی را در دستور کار خود دارد و مأموریت استانداردسازی، تایید صلاحیت، اندازه شناسی، ارزیابی انطباق دارد که در کنار این‌ها موضوع حلال را به عنوان تنها مرجع صادر کننده نشان حلال عهده دار است.
 در حوزه بین المللی، این سازمان در ده‌ها موسسه و مجامع بین المللی عضویت و عضویت دائم دارد یکی از این عضویت‌ها عضویت در ایزو است؛ رتبه جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین المللی استاندارد ( ایزو) در دولت سیزدهم از ۲۶ به ۲۲ ارتقا پیدا کرده و سازمان ملی استاندارد ایران در بین ۱۶۸ کشور دنیا جایگاه خوبی را دارد.

 
  • یعنی جایگاه آن باید اهمیت داشته باشد؟
طبق قانون سازمان ملی استاندارد ایران زیر نظر مستقیم رئیس جمهور و ماده دو قانون تعریف شود.
قانون گذار به خاطر احترام به مردم، به خواست مردم، به حقوق مردم و کسب رضایت و اطمینان بخشی به ورود، تولید و صادرات کالا، چنین جایگاهی را برای سازمان ملی استاندارد در نظر گرفته است؛ می‌توان گفت این سازمان در منطقه جزء برترین‌ها و در میان کشور‌های جهان اسلام هم جزء برترین‌ها تلقی می‌شود، در حوزه آسیا و اقیانوسیه هم جز ۵ کشور اول است هم از لحاظ کیفیت استاندارد سازی و نظامات انطباق، تدوین‌هایی که اتفاق افتاده نشان دهنده این است که این سازمان قدمت بسیار کهن تاریخی دارد.

  • آیا این سازمان در سال ۱۳۰۴ تشکیل شده است؟
سازمان ملی استاندارد ایران صد سال در کشور قدمت دارد این مهم نشان می‌دهد ایران و ایرانی به موضوع استاندارد کیفیت و چارچوب‌های اطمینان بخش همیشه در همه تاریخ احترام گذاشته و به این موضوع قائل بود.

  • در حال حاضر اگر بخواهید به عملکرد سازمان ملی استاندارد نمرده دهید، چه نمره‌ای را می‌دهید؟
این سئوال یک سئوال چند وجهی است یک سری مسائل و گرفتار‌های انباشته سنواتی داریم، عقب افتادگی داریم، بخواهم به دوره تحولی در سازمان ملی استاندارد نمره بدهم که در دولت سیزدهم رخ داده است یک نمره می‌دهم، اگر بخواهم به گذشته نمره بدهم یک نمره دیگر می‌دهم.

  • آیا دولت سیزدهم، دوره تحولی سازمان ملی استاندارد است؟
بله؛ دوره تحولی سازمان ملی استاندارد، یک نمره دارد و قبل از آن دوره هم یک نمره دیگر فلذا نمره دادن به میان ترم تا پایان ترم، اما با ارزیابی بی طرفانه و البته ناظر بر تحولاتی که در حال اتفاق است در مسیر پوست اندازی و تغییر نظامات درون سازمان ملی استاندارد ایران طبق نیاز جامعه هستیم و با افتخار می‌گویم که موفق هستیم.

  • برویم سراغ طرح طا‌ها که در سازمان ملی استاندارد قرار دارد؛ این نمره را پرسیدم که برسیم به این طرح ها؟
در سازمان ملی استاندارد ایران طرح‌های مختلفی برای چک کردن اصالت ایمنی و امنیت کالا وجود دارد یکی از این موارد، طرح طا‌ها است که در واقع به طور رندم چک نمونه برداری می‌کند از بازار و به غیر از اینکه مردم بدانند ، اما در رابطه با طرح طا‌ها سازمان ملی استاندارد ایران در قالب شرکت‌های بازار ورود می‌کند و بر مبنای آن چک لیستی که به آن‌ها داده اند، کالا‌ها را ارزیابی می‌کنند و در آزمایشگاه‌ها و در مراکزی که به طور علمی و تخصصی پیش بینی شده، مورد آزمون و آزمایش قرار می‌دهند.

  • تعداد نشان‌های استانداری که به تازگی در سازمان ملی استاندارد صادر کرده اید چند محصول و خدمت است؟
تعداد کالا‌هایی که مشمول نشان می‌شوند متغیر است، هم ریزش دارد هم رویش؛ ریزش به معنای این است که بعضی در آزمون، حدمجاز لازم را تحسین نکنند حتما نشان تحریم می‌شود، تعداد زیادی هم داوطلب هستند و پیوسته یک امر زنده و پویا است نشان حلال هم وجود دارد که در همین دوره تحولی کوتاه غریب به صد نشان حلال صادر کردیم و در مشابه مدت قبلی، صد در صد رشد داشته یعنی تقریبا صفر بوده و به این عدد رسیده یا نشان‌هایی دیگر از این دست نشان نانو نماد را در روز‌های آینده در حوزه‌ای تی و دانش بنیان صادر خواهیم کرد.
نشان جایزه ملی کیفیت جهان اسلام را در دستور کار داریم که طراحی شده و تعداد متقاضیانی که وارد این پرسه شده اند برای ارزیابی بی طرفانه در راستای بهبود مستمر کالا و خدمتی که در خدمت مردم قرار می‌دهند رشد بالای صد در صدی به صورت مدت‌های مشابه داشته است البته این امر نشان دهنده آن است که مدل عوض شده و، زیرا که مدل را بازنگری کرده ایم و لایه‌های علمی مدل را علمی تر، فنی‌تر و تخصصی‌تر تغییر دادیم؛ مخاطبین و ذی نفعان دریافتند که با کمترین تبلیغ در این حوزه، بیشترین ورودی ارزیابی بی طرفانه با سلامت و برای موضوع کیفیت می‌تواند نقطه رفاه باشد.
در حوزه تولید کالا و خدمت واردات و صادرات، در حوزه جهان اسلام به جهاتی که مورد تأکید مقام معظم رهبری این وحدت و همدلی وجود دارد، جایزه ملی کیفیت جهان اسلام در مجامع بین المللی طی مدتی که حضور داریم، مورد گفتگو قرار گرفت تا جایی که در اجلاس سالیانه ایزو که در ابوظبی برگزار شد، جلسات پیوسته‌ای را شرکت داشتیم که به درخواست مقامات و مدیران استاندارد عربستان صعودی یعنی کشور‌هایی که خودشان جایزه داشتند و مسئولیتی هم در حوزه کشور‌های جهان اسلام دارند، حضور یافتند و و علاقه‌مند به همکاری در حوزه نشان شدند؛ ترکیه هم به همین ترتیب تمایل به همکاری از خود نشان دادند، ما می‌توانیم در این حوزه‌ها تمرکز و وحدتی را روی مسائل مشترک با یدیگر داشته باشیم که یکی از موضوعات، جایزه ملی جهان اسلامی و دیگری نشان حلال جمهوری اسلامی است که بتواند مورد استفاده و مورد اشتراک گذاشتن با دیگر کشور‌ها در بازار جدید‌تر و مرغوب‌تر برای مسلمانان و حتی غیر مسلمان باشد.

  • محصول زمانی که وارد بازر می‌شود باید نگاه دقیق باشد، ارزیابی کیفی کار سختی است و تغییراتی در نشان استاندارد دادید ، موضوع اجباری شدن برچسب استاندارد روی لوازم خانگی و موضوع بعدی، مدیر عامل یکی از خودرو سازان گفت ۸۵ استاندارد هر جای دنیا بروید آبشن می‌شود؛ موضوع چیست؟
نشان با اصالت استاندارد ایران نشان کهن تاریخی زیبا برای هر ایرانی است برابر خود قانون برابر تکالیف آن یک باز طراحی روی آن انجام شد و می‌بینید در نشان هیچ دخل و تصرفی نشد، مهم این است که بتوانیم ایرانی‌ها را نسبت به برترین‌ها مطمئن کنیم و سازمان ملی استاندارد در این مسیر حرکت می‌کند؛ در رابطه با ضمانت خدمات پس از فروش لوازم خانگی در دستور کار قرار دارد و شروع شده، درصد بالایی از لوازم مصرفی سرمایه مورد نظر مردم در منازل که باید کیفی شود نیت ما مقابله و همکاری با دستگاه مربوطه برای مبارزه با بحث قاچاق است.
سازمان ملی استاندارد ایران عضو شورای مرکزی ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز است و تأکید داریم کالا‌هایی که در داخل کشور با کیفیت تولید می‌شود باید از هر گونه ورود به قاچاق یا کالای بی کیفیت به شدت جلوگیری شود؛ در حوزه‌هایی همانند خودرو، بنزین یا میعانات همچون خدمات، استاندارد نویسی‌هایی که در حوزه گردشگری، توانبخشی، باشگاه‌های ورزشی با رویکرد‌هایی مردمی و  با شاخص‌های بیانیه گام دوم انقلاب احصا کردیم سند بسیار ارزشمندی است و کلید واژه بسیار طلایی در آن قرار دارد و نهادینه کردن فرهنگ کیفیت و مرغوبیت در کشور را در دستور کار داریم طوری که پیشرفت‌های خوبی هم داشته ایم در حوزه دیپلماسی کیفیت که در دستور کار قرار داده ایم تا بتوانیم تولید صادرات محور را به طور کیفی با کشور‌های هدف داشته باشیم و خوشبختانه پیشرفت خوبی در این زمینه اتفاق افتاده است هم با کشور‌های همسایه هم کشور‌های دیگر.
در حوزه احقاق حقوق ایمنی مردم و سلامت جامعه، استاندارد لازم را در بحث قانون هوای پاک و استاندارد زیست محیطی استاندارد آب و خاک و سوخت ... و در دستور قرار داده ایم و همچنان ادامه می‌دهیم؛ امیدوارم با حرکت تحولی و با حمایت رسانه بتوانیم ظرفیت قانونی سازمان ملی استاندارد را در دوره تحولی چند برابر ارزشمندتر، گران قیمت‌تر و منتخب‌تر نهادینه کنیم و این امر نیاز به مشارکت جمعی دارد.

  • همایش های زیادی با عناوین مختلف برگزار می شود اما جایزه، جایزه استاندارد است یعنی به نام استاندارد خیلی اتفاقات می‌افتد که باید مدیریت شود ؟
 تقریبا در این مدتی که در سازمان ملی استاندارد حضور یافته ایم اگر جایزه‌ای از این جنس بوده را نه بنای مشارکت با آن داشته ایم نه مبنای قانونی برایش قائل بوده ایم جایزه ملی کیفیت جهان اسلام و جایزه‌هایی از این دست، نشان‌های حکومتی تقویت و توسعه نظام استاندارد تعبیر شده و اگر قبل از این اتفاق می‌افتاده نظارت پایین بوده و مسائلی از این قبیل.

برای مشاهده تصاویر بیشتر کلیک کنید.