چهارشنبه1403/2/19

09:09:3

45

پیام روسای دفتر بین‌المللی اوزان و مقیاس‌ها و سازمان بین‌المللی اندازه‌شناسی قانونی به مناسبت روز جهانی اندازه‌شناسی سال 2024

مارتین میلتون و آنتونی دانلان


اندازه‌شناسی، علم اندازه‌گیری و کاربرد آن، همواره طلایه‌دار پیشرفت‌های فنی و علمی بوده است. امسال، موضوع روز جهانی اندازه‌شناسی، پایداری است. اندازه‌گیری‌های صحیح پایه تحقیقات و سیاست‌گذاری‌های زیست‌محیطی هستند؛ چرا که ما را قادر به فهم و چاره‌جویی برای چالش‌های پیچیده زیست‌محیطی چون تغییرات آب و هوایی، آلودگی محیط زیست و اتمام منابع می‌کنند. مفهوم پایداری ما را به کنکاش در خصوص سهم اندازه‌شناسی در ارتقای زندگی روزمره تشویق می‌کند. به عنوان مثال، اندازه‌گیری‌های صحیح و قابل اطمینان پایش بهتر مولفه‌های زیست محیطی، ارزیابی بهتر اثرات فعالیت‌های انسانی و ایجاد راهبردهای ارتقای توازن زیست‌محیطی را ممکن می‌سازند‌. اندازه‌شناسی به ما قدرت تصمیم‌سازی آگاهانه را از طریق کمی‌سازی اثرات کربن، اندازه‌گیری دورریزها یا پایش زیستگاه‌های طبیعی می‌دهد.
اندازه‌شناسی نقشی حیاتی در تعیین کربن ایفا می‌کند که گستره‌ وسیعی از فعالیت‌ها شامل اندازه‌گیری، محاسبه، پایش، گزارش‌دهی و ممیزی صحیح آلاینده‌ها را در بر می‌گیرد. برنامه‌های تعیین کربن و دیگر اقدامات تنظیم‌گری به منظور حفاظت از محیط زیست به داده‌های قابل اطمینان برمبنای اندازه‌گیری‌های صحیح آلاینده‌های محتمل موجود در محیط زیست در سطوح اندازه‌گیری "ذره در میلیارد" نیاز دارند.
اندازه‌شناسی همچنین به دلیل پشتیبانی از اهداف توسعه پایدار و تلاش‌های سازمان ملل در تحقق توسعه جهانی پایدار حائز اهمیت کلیدی است:
  • تجارت عادلانه و شفاف بر مبنای اندازه‌شناسی قانونی به بهبود شرایط اقتصادی همگان کمک کرده و به کاهش فقر یاری می‌رساند.
  • نتایج آزمون قابل اطمینان و مقایسه‌پذیر در جهت بهبود سلامت و بهداشت حائز اهمیت هستند.
  • اقدامات آب و هوایی موثر باید بر اساس فناوری‌های اندازه‌گیری باشند که انتشار آلاینده‌ها و متغیرهای آب و هوایی موثر و همچنین پایش تاثیر راهبردهای کاهش اثرات منفی را کمی‌سازی کنند.
  • اندازه‌گیری‌ها به منظور ایجاد و پایش فناوری‌هایی که دسترسی ما به انرژی مقرون به صرفه و پاک را فراهم می‌کنند، ضروری هستند.
  • نوآوری و زیرساخت صنعتی به اندازه‌گیری‌های صحیح برای گستره وسیعی از مولفه‌ها وابسته است.
موضوع روز جهانی اندازه‌شناسی در سال ۲۰۲۴ بر نقش محوری که اندازه‌شناسی در تمامی این موارد ایفا می‌کند، تاکید دارد و مسئولیت جمعی ما را در حفاظت از سیاره‌مان یادآوری می‌کند.
امسال همچنین در پی مصوبه ۴۲امین جلسه کنفرانس عمومی یونسکو در ماه نوامبر ۲۰۲۳ مبنی بر پذیرش رسمی بزرگ‌داشت روز جهانی اندازه‌شناسی در ۲۰ ماه مه هر سال، فصلی جدید در ترویج این روز می‌باشد. این امر فرصت‌هایی جدید برای ترویج اندازه‌شناسی فراهم نموده و با ماموریت یونسکو در ساخت دنیایی بهتر از طریق علم و آموزش هم‌راستا می‌باشد.