يكشنبه1402/12/27

10:35:3

102

تبیین ضرورت طرح نظارت بر کم فروشی در بین مردم شهرستان ساوه

طرح ویژه نظارت بر صحت عملکرد وسایل توزین مورد استفاده در داد و ستد عمومی و اصناف، با هدف جلوگیری از کم‌فروشی، در روزهای پایانی سال، ایام نوروز و ماه رمضان توسط اداره کل استاندارد استان مرکزی آغاز شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد استان مرکزی، پیرو آغاز طرح تشدید نظارت بر صحت عملکرد وسایل توزین و سنجش مورد استفاده در داد و ستد عمومی اصناف، حجت الاسلام قائمی امام جماعت مسجد انقلاب ساوه، پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر به ایراد سخنرانی در خصوص ضرورت اجرای این طرح پرداخت.
حجت الاسلام قائمی در ابتدا ضمن قرائت آیات یک تا چهار سوره مطففین : «... وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ الَّذِینَ إِذَا اکْتالُوا عَلَی النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ، وَ إِذا کالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ، أَ لا یَظُنُّ أُولئِکَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ لِیَوْمٍ عَظِیمٍ؛ ترجمه این آیات را نیز عنوان کرد: وای بر کم فروشان! آنها که به هنگام خرید، حق خود را به‌طور کامل می‌گیرند، و به هنگام فروش از کیل و وزن کم می‌گذارند، آیا آنها گمان نمی‌کنند که در روز عظیمی برانگیخته خواهند شد، روز رستاخیز در دادگاه عدل خدا...» 
امام جماعت مسجد انقلاب ساوه گران فروشی را یکی از آفت‌های کسب روزی حلال دانست که بسیاری از اهل بازار ممکن است دانسته یا ندانسته به آن مبتلا شوند و افزود: درآمد حاصل از گران فروشی حرام است و باید به صاحبان حق برگردانده شود و فروشنده‌ای که گران فروشی کرده، شرعا مالک آن اموال نیست، زیرا درآمد حاصل از گران فروشی، حرام است و از حق الناس به شمار می‌رود که باید به صاحب اصلی آن برگردانده شود.
حجت الاسلام قائمی با اشاره به نقش مهم استاندارد در زندگی روزمره افزود: استاندارد حتی در اعمال و رفتار فردی و اجتماعی نمود پیدا می کند و به همین جهت سازمان ملی استاندارد و توسعه استانداردسازی نقش به سزایی در سلامت زندگی مردم دارد.