جمعه 31 فروردین 1403   22:58:02
بيشتر
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 690346
تعداد بازديد کنندگان سايت: 29039635 تعداد بازديد زيرپورتال: 1130283 اين زيرپورتال امروز: 243 سایت در امروز: 3175 اين صفحه امروز: 9
اخبار و اطلاعیه ها
1400/3/12 چهارشنبه

نانو مترولوژی در مرکز اندازه شناسی ایجاد می شود



سیزدهمین همایش روز جهانی اندازه‌شناسی با شعار« اندازه‌گیری‌ برای سلامت » با حضور رییس سازمان ملی استاندارد ایران و رییس مرکز اندازه‌شناسی، مدیرکل سازمان غذا و دارو، مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کار نوین معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری به‌صورت حضوری و با سخنرانی رییس مرکز ملی اندازه‌شناسی ترکیه و معاون رییس کمیته بین‌المللی اندازه‌شناسی قانونی کشور فرانسه به‌صورت مجازی در سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد.
غلامرضا شریعتی، رییس سازمان ملی استاندارد ایران در ابتدای این همایش با اشاره به اهمیت دین مبین اسلام به موضوع میزان و مقیاس در آیه مطففین گفت:
«... وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ الَّذِینَ إِذَا اکْتالُوا عَلَی النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ، وَ إِذا کالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ، أَ لا یَظُنُّ أُولئِکَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ لِیَوْمٍ عَظِیمٍ؛
خداوند در این آیه می‌فرماید: وای بر کم‌فروشان! آنها که به هنگام خرید، حق خود را به‌طور کامل می‌گیرند و به هنگام فروش از کیل و وزن کم می‌گذارند، آیا آنها گمان نمی‌کنند که در روز عظیمی برانگیخته خواهند شد، روز رستاخیز در دادگاه عدل خدا...»
وی انتخاب شعار« اندازه‌گیری برای سلامت » برای سیزدهمین همایش روز جهانی اندازه‌شناسی را در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا بسیار مناسب دانست و اظهار داشت: دقت در اندازه‌گیری در بخش سلامت و درمان بسیار حائز اهمیت است چرا که کمترین خطا در نتایج پزشکی، درمان را با اختلال مواجه می‌سازد.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران، به پیشرفت فنآوری‌های نوین در کشور به ویژه حوزه نانو اشاره و تصریح کرد: یکی از راههای رفع موانع متناسب‌سازی بخش‌های تخصصی با علم روز است تا بتوانند محصولات خود را تجاری سازی کنند.
شریعتی یکی از این اقدامات را ایجاد حوزه نانوتکنولوژی در مرکز اندازه‌شناسی عنوان کرد و افزود: امروزه نانو تکنولوژی در زمینه‌های بسیاری وارد شده که شاید بتوان گفت مهم‌ترین آن داروسازی می‌باشد.
وی با اشاره به شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها افزود: این انتخاب هوشمندانه از سوی مقام معظم رهبری، نقشه راهی است که اگر به درستی بدان توجه شود بخش عمده‌ای از مشکلات مرتبط رفع و راه را در مسیر توسعه را هموار می‌کند.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران، تلاقی شعار سال با شعار روز جهانی اندازه‌شناسی را یک برنامه راهبردی در مسیر رفع فرآیندهای زائد و ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات ارایه شده در حوزه اندازه شناسی دانست.

توسعه اندازه‌شناسی قانونی متناسب با توسعه فنآوری‌های نوین
احد محمدی لیواری، رییس مرکز اندازه‌شناسی نیز در این همایش با اشاره به روند جهانی‌سازی و افزایش خدمات اندازه شناسی قانونی گفت: هر کشوری باید اندازه‌شناسی قانونی را به‌عنوان بخشی مهم در جامعه و ابزاری برای توسعه آینده و کسب مزیت رقابتی در جهت موفقیت در بازار بین‌المللی به رسمیت بشناسد.
وی با بیان اینکه طبق قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، مرکز اندازه‌شناسی تنها مسئول اندازه‌‎شناسی قانونی و علمی در کشور است افزود: با توسعه فنآوری‌های جدید توسعه اندازه‌شناسی قانونی متناسب با توسعه فنآوری‌های نوین اجتناب‌ناپذیر است.
محمدی لیواری با اشاره به شعار اندازه‌گیری  برای سلامت، اظهار داشت: این مرکز با توجه به ظرفیت‌های علمی و تخصصی موجود به منظور استقرار سیستم اندازه‌شناسی قانونی برای تجهیزات پزشکی آمادگی دارد تا با همکاری و اشتراک تجارب متخصصان و صاحب‌نظران‌، سیستم اندازه‌شناسی قانونی مطابق با اصول بین‌المللی را برای تجهیزات پزشکی تعریف و اجرا نماید.
در این جلسه، رییس مرکز اندازه‌شناسی ترکیه و معاون رییس کمیته بین‌المللی اندازه‌شناسی قانونی فرانسه، دیدگاه‌ها و تجارب خود را در زمینه اندازه‌شناسی قانونی اظهار و ابزار امیدواری کردند: سلامت دنیا از طریق علم اندازه‌شناسی تضمین شود.
همچنین مریم ملونی، مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به بیان اهمیت موضوع اندازه‌شناسی در علوم نوین و توسعه محصولات دانش بنیان پرداخت.

امکان دانلود فیلم جلسه تا دو روز کاری  در ftp به مشخصات زیر فعال است.
User : estandard@ettesal.co
Password : Est@ndard12khordad



عكس هاي مرتبط :