جمعه 31 فروردین 1403   05:03:30
واحدهای مرکز

روز جهانی اندازه شناسی




1397/3/6 یکشنبه دهمین همایش روز جهانی اندازه شناسی

دهمین همایش روز جهانی اندازه شناسی  با حضور رییس، معاونان و جمعی از مدیران کل سازمان ملی استاندارد ایران ، نماینده موسسه اندازه شناسی سوئد، رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و  جمعی از اساتید و متخصصان حوزه اندازه شناسی، دهمین همایش روز جهانی اندازه شناسی با شعار تحول مداوم در سیستم بین المللی یکاها در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.
تحولی عظیم در سیستم بین المللی یکاها
خسرو معدنی پور، رییس مرکز اندازه شناسی در این همایش با اشاره شعار روز جهانی اندازه شناسی 2018 گفت: امسال تحول اساسی برای سیستم بین المللی یکاها روی می دهد و چهار یکای کیلوگرم، آمپر، کلوین و مول بازتعریف خواهد شد و طی سالیان زیادی بدون تغییر خواهد بود.وی با اشاره به قانون تقویت و توسعه نظام استانداردسازی اظهار داشت: در این قانون، اندازه شناسی در کنار استانداردسازی، تایید صلاحیت و ارزیابی انطباق وظیفه سنگینی برای استقرار نظامات اندازه شناسی در کشور دارد.معدنی پور با ارایه گزارشی از فعالیت های مرکز اندازه شناسی تصریح کرد: با امضای موافقت نامه شناسایی متقابل کمیته بین المللی اوزان و مقیاس ها ، گواهینامه اندازه گیری و کالیبراسیون صادره توسط مرکز اندازه شناسی مورد قبول بیش از 100 کشور دنیا است.

اعلام آمادگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای همکاری با استاندارد

سید احمد معتمدی، رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این همایش ، هماهنگی بین دانشگاه و استاندارد را یک ضرورت دانست و آمادگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر را برای همکاری با سازمان ملی استاندارد ایران و مرکز اندازه شناسی در زمینه های علمی و پژوهشی اعلام کرد.

وی به نقش موثر دانشگاه در علم اندازه شناسی اشاره کرد و افزود: اگر وسایل اندازه گیری دقیق نباشد در صنعت دچار مشکل خواهیم شد.

روزآمد شدن استانداردهای ملی لازمه توسعه صنعت کشور است

نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران در دهمین همایش روز جهانی اندازه شناسی گفت: فعالیت مرکز اندازه شناسی، آزمون و کالیبراسیون تجهیزات اندازه گیری است که طیف گسترده ای از تجهیزات کاربردی و آزمایشگاهی در کشور را دربرمی گیرد.

وی یکی از فعالیت های حاکمیتی سازمان ملی استاندارد ایران را اندازه شناسی معرفی کرد و افزود: در قانون جدید سازمان ملی استاندارد ایران اندازه شناسی به عنوان یکی از چهار رکن اصلی نظام استانداردسازی مورد تاکید قرار گرفته است و فعالیت های این حوزه بر اقتصاد کشور و تجارت ملی و بین المللی تاثیر بسزایی دارد .

پیروزبخت در ادامه ، همراهی علم با صنعت را اجتناب ناپذیر دانست و اظهار داشت: علم و صنعت باید هماهنگ با تحولات بین المللی روزآمد شود.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران، سپس با بیان اینکه این سازمان با فعالیت های بین المللی توانسته در بین 163 کشور عضو سازمان بین المللی استاندارد رتبه 22 را به خود اختصاص دهد گفت: دانشگاه می تواند از این موقعیت برای هماهنگی با مجامع بین المللی در زمینه آزمایشگاهی، آموزشی ، پژوهشی و تدوین استانداردهای بین المللی استفاده کند.

پیروزبخت، با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری با دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: این سازمان با دانشگاههای صنعتی شریف و آزاد نیز تفاهم نامه همکاری دارد.

در حاشیه این مراسم، سازمان ملی استاندارد ایران دو تفاهم نامه با دانشگاه صنعتی امیرکبیر و موسسه اندازه شناسی سوئد منعقد کرد.


 



1396/4/21 چهارشنبه دومین کنفرانس اندازه شناسی ایران
برنامه ارائه مقالات دومین کنفرانس اندازه شناسی ایران
20-21 تیرماه 1396
ردیف
 
عنوان مقاله ارائه دهنده مکان ارائه زمان ارائه
سخنرانی های عمومی کنفرانس
1 Effect of changing/evolving SI system and its consequences فدریک آرن سالن صفاریان 45/11-00/11
2 اهمیت استاندارد در توسعه و پیشرفت سیستم‌های توزین حین حرکت یاسمین-بهالگردی سالن صفاریان 15/12-45/11
3 چگونه قابلیت ردیابی اندازه شناختی تحقق می یابد احد محمدی لیواری سالن صفاریان 45/12-15/12
اندازه شناسی در حمل و نقل
1 کنترل اضافه بار خودروها با "اعمال قانون مستقیم" با سیستم توزین حین حرکت سرعت بالا در جاده فاطمه حیدری سالن صفاریان 50/14-30/14
2 بررسی استاندرادهای کالیبراسیونِ و معیارهای ارزیابی صحت داده های سیستم توزین در حرکت جمال خان علی زاده سالن صفاریان 10/15-50/14
3 تحقیقی بر محاسبه فرکتال دیمانسیون بافت خاک بستر جاده با استفاده از تصاویر سطح جاده و کاربرد آن در مکان یابی محل نصب پلتفرم‌های سیستم توزین حین حرکت شرکت توزین الکتریک علی پرچمی سالن صفاریان 30/15-10/15
4 بررسی سیستم های حمل و نقل میکرو امیر ادیبان سالن صفاریان 50/15-30/15
5 نتایج حاصل از استفاده از سیستم توزین حین حرکت سرعت بالا و اجرای "اعمال قانون مستقیم" فاطمه حیدری سالن صفاریان 10/16-50/15
اندازه شناسی فیزیکی
1 مروری بر اندازه‌شناسی سیدمصطفی قاضوی سالن برزگر 50/14-30/14
2 انتشار یکای جرم از استانداردهای مرجع kg 1 به وزنه¬های رده 1E بین (1 تا 10) کیلوگرم مهناز حشمی سالن برزگر 10/15-50/14
3 کالیبراسیون و محاسبه عدم قطعیت اندازه گیری در کالیبراسیون وسایل توزین غیر اتوماتیک با استفاده از وزنه های استاندارد و بارهای جایگزین محمد عابدینی سالن برزگر 30/15-10/15
4 اصول مهم در اندازه شناسی و تجزیه و تحلیل سیستم های اندازه گیری (MSA) به زبان ساده علی موسوی سالن برزگر 50/15-30/15
 
5 ارایه‌ی مدلی برای یک مؤسسه‌ی ملی اندازه‌شناسی سیدمصطفی قاضوی سالن برزگر 10/16-50/15
اندازه شناسی شیمایی و پزشکی
1 بررسی موردی کالیبراسیون محیط های دمایی تجهیزات پزشکی شراره خدایی فرد پژوهشکده شیمی 50/14-30/14
2 استانداردهای گاز و اندازه گیری ها مهناز حشمی پژوهشکده شیمی 10/15-50/14
3 عدم قطعیت در اندازه  گیری های شیمیایی رحیم فرجی پژوهشکده شیمی 30/15-10/15
4 اهمیت و نقش اندازه شناسی در حوزه تجهیزات پزشکی مریم میرزایی پژوهشکده شیمی 50/15-30/15
اندازه شناسی قانونی
1 بررسی تاثیر اندازه شناسی در بخش حمل و نقل بر فرآیند توسعه صادرات و واردات ( مطالعه موردی مرز مهران ) علیرضا سلیمانی سالن توسعه 50/14-30/14
2 اندازه گیری گاز طبیعی فشرده مورد استفاده در وسایل نقلیه: تحلیل مقایسه¬ای روش های اندازه گیری جرمی و حجمی محمدرضا شفارودی سالن توسعه 10/15-50/14
3 اندازه شناسی در مقیاس بزرگ شیما زنگنه سالن توسعه 30/15-10/15
4 بررسی نقش اندازه شناسی قانونی در رشد مولفه های توسعه جامعه (مطالعه موردی استان ایلام) علیرضا سلیمانی سالن توسعه 50/15-30/15
اندازه شناسی اپتیکی
1 تداخل‌سنجی اپتیکی و برخی کاربردهای آن در اندازه‌شناسی مریم میرزایی سالن  U 50/14-30/14
2 اندازه گیری طول بلوک سنجه هایگریدK با استفاده از روش تداخل سنجی الهام عسکری سالن  U 10/15-50/14
3 استفاده از روش غیر جاروبی انحراف سنجی ماره برای اندازه گیری مشخصه های فیزیکی نانو شاره ها شهرزاد شهرابی فراهانی سالن  U 30/15-10/15
4 اثر ضریب شکست غیرخطی در تصحیح ابیراهی در تله¬اندازی نوری سمانه بیرژندی سالن  U 50/15-30/15
5 کاربردهای اپتیک و فتونیک در حمل و نقل جاده ای خدیجه نوروز زاده سالن  U 10/16-50/15

 







1396/4/21 چهارشنبه نهمین بزرگداشت روز جهانی اندازه شناسی و دومین کنفرانس اندازه شناسی ایران

همین همایش روز جهانی «اندازه‌شناسی» با شعار اندازه‌گیری‌ها در حمل‌ونقل با قرائت پیام رئیس دفتر بین‌المللی اندازه‌شناسی قانونی در کرج آغاز شد.

به گزارش دفتر روابط عمومی و ارتباطات بین الملل: در نهیمن همایش روز جهانی اندازه‌شناسی با شعار اندازه‌گیری‌ها در حمل‌ونقل که صبح سه‌شنبه در سازمان ملی استاندارد ایران در کرج برگزار شد، پیام استفان پاتوری، رئیس دفتر بین‌المللی اندازه‌شناسی قانونی به شرح زیر قرائت شد.

در این پیام آمده است:

با نگاهی به سلسله‌ی موضوعات و مقالات مرتبط با روز جهانی اندازه‌شناسی در طول سال‌های اخیر، کاملا آشکار است که اندازه‌شناسی قانونی، بخش بسیار مهمی از زندگی روزمره را تشکیل می‌دهد.

از بسیاری جهات، حمل‌ونقل روزانه نقش مهم و کلیدی در زندگی هر یک از ما دارد. آب، گاز و برق باید از محل تولید به نقطه مورداستفاده منتقل شوند، ازجمله انتقال به منازل یا محل کار ما  بنزین و گازوئیل نیز باید از محل تولید در پالایشگاه، به مخازن ذخیره‌سازی و درنهایت به اتومبیل‌ها و کامیون‌های ما منتقل شوند. اغلب فرآورده‌ها، سبزی‌ها، گوشت و دیگر کالاهای اساسی نیازمند جابجایی از محل تولید به بازارهای محلی هستند.

جاده، راه‌آهن، خطوط هوایی، آب، کابل‌ها و لوله‌ها جملگی ابزاری برای جابجایی مردم و کالاها محسوب می‌شوند. بسیاری از محصولات مثل گوشی‌های هوشمند، رایانه‌ها، تلویزیون‌ها در یک مکان تولید می‌شوند و سپس باید به فروشگاه‌های خرده‌فروشی منتقل شوند؛ حتی آب در اغلب موارد باید در بعد مسافتی بسیار برای رفع نیازهای کشاورزی و شهری جابجا شود.

تقریباً ۳۰ توصیه‌نامه مختلف سازمان بین‌المللی اندازه‌شناسی قانونی مربوط به تعدادی از انواع حمل‌ونقل  است که استانداردهایی برای ابعاد گوناگون اندازه‌گیری بکار رفته در برخی مسائل را بیان می کند.

توانمندی در حمل‌ونقل ایمن، مقرون‌به‌صرفه و درست اقلام مختلف به بخش ضروری زندگی روزمره مردم در بسیاری از نقاط جهان تبدیل شده است.

خواه یک دادوستد با همسایگانمان، شهرهای اطراف و یا مکان‌هایی باشند که مستلزم طی نیمی از راه در سراسر جهان باشد، در این شرایط، همه یا از خدمات حمل‌ونقل استفاده می‌کنیم یا ارائه‌دهنده آن هستیم.

امیدواریم همراه با ما از مراسم گرامیداشت روز جهانی اندازه‌شناسی امسال بهره برداری کنید و چشم‌انتظار آن هستیم تا بار دیگر اهمیت و جایگاه اندازه‌شناسی را در جهان تبیین کنیم.

1395/3/10 دوشنبه اولین کنفرانس اندازه شناسی ایران
نخستین کنفرانس اندازه شناسی ایران روز سه شنبه مورخ 28/2/95 با حضور «استفان پاتوری» رئیس دفتر بین المللی اندازه شناسی قانونی«OIML» به شرح ذیل برگزار شد.
 
ردیف عنوان مقاله ارائه­ دهنده
1 اندازه شناسی زیر ساخت اساسی رشد علم و فناوری محمدتقی توسلی
2 Metrology and Food Authenticity محمدحسین شجاعی
3 ضرورت ایجاد آزمایشگاه های کالیبراسیون مرجع جهت اعتباردهی اندازه­ گیری جریان سیالات در کشور ، چالشها و افق پیش رو سید حسن هاشم­ آبادی
4 اندازه شناسی در پزشکی علی توکلی گلپایگانی
 5 جستاری در سیستم SI  جدید احد محمدی لیواری
6 SI جدید پیشنهادی و پیامدهای آن برای اندازه­شناسی قانونی مهناز حشمی
7 روشهایی برای انتخاب اولیه فاصله زمانی کالیبراسیون و بازنگری آن زاهده جعفری
8 مطالعه تطبیق روشهای تعیین دوره تناوب کالیبراسیون و انتخاب روش مناسب رضا کریمی
9 سیستم توزین در حین حرکت سرعت بالا دکترفاطمه حیدری
10 سامانه هوشمند ثبت تخلفات رانندگی به وسیله دوربین های نظارتی دکتر پرچمی
 
11 بررسی انواع روشهای اندازه­ گیری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی امیر حسین آیت الهی
12 بومی سازی استاندارد های میترینگ( اندازه ­گیری جریان سیالات به قصد فروش) محمد حسن موحدی
13 محاسبات عدم قطعیت برای کنتورهای فراصوت زمان عبور بدون شکست جهت مایعات مجید حیدریان
14 اندازه گیری تغییرات ابعاد در طراحی، ساخت، مونتاژ و نصب دستگاه ها رضا قاسم زاده
15 نقش تداخل­سنجی در کالیبراسیون بلوک­سنجه ها سهیلا جوادیان
16 روش اندازه گیری ضخامت لایه­های نازک نانومتری با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی و صحه­گذاری آن با 4 نیشتر محسن مرادی حاجی
17 اندازه­ گیری جابجایی زیرمیکرون با استفاده از ماره نمونه­برداری سهیلا جوادیان
18 اندازه گیری ابعاد جسم با استفاده از سیستم اپتیکی موازی ساز به روش تشخیص لبه ملیحه رنجبران
19 بررسی آزمونهای سازگاری الکترومغناطیسی روی نمایشگرهای باسکول های جاده­ای مهرداد بهداد
20 روشی جهت طراحی سیستم های توزین با کارایی بالا و هزینه کم ابراهیم اسلامیان
21 چرا تجهیزات اندازه­گیری و آزمون را کالیبره می­کنیم؟ حسین طاهری
22 درآمدی بر اندازه­شناسی شیمیایی طاهره تسلیمی پور
23 نقش کالیبراسیون و کنترل کیفیت دستگاه های پرتو پزشکی در کاهش پرتو گیری بیماران و کارکنان بخش پرتو پزشکی امیر موافقی
24 صحه گذاری روش اندازه گیری توپیرامات در فرآورده های دارویی با استفاده از کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا مجهز به آشکارساز UV پس از انجام مشتق سازی افشین
رجبی خرمی
25 فرآورده های پیش بسته بندی و شاخص  های ارزیابی انطباق اندازه شناختی افشین اوحدی
 
 
فايلها
مقالات اولين کنفرانس اندازه شناسي.docx 22.199 KB





























1395/2/29 چهارشنبه هشتمین بزرگداشت روز جهانی اندازه شناسی و اولین کنفرانس اندازه شناسی ایران
 نخستین کنفرانس اندازه شناسی ایران روز سه شنبه مورخ 28/2/95 با حضور «استفان پاتوری» رئیس دفتر بین المللی اندازه شناسی قانونی«OIML» در کرج برگزار شد.
استفان پاتوری ، رئیس دفتر بین المللی اندازه شناسی قانونی«OIML» در مراسم گرامیداشت روز جهانی اندازه شناسی شرکت نمودند.

محورهای این کنفرانس عبارتند از:
-اندازه شناسی فیزیکی
-اندازه شناسی مکانیکی
- اندازه شناسی اپتیکی
-اندازه شناسی الکتریکی
-اندازه شناسی شیمیایی
-اندازه شناسی در پزشکی
-اندازه شناسی در میتیرینگ
-اندازه شناسی قانونی

 
بيشتر
فعالیت ها
خدمات