جمعه 7 اردیبهشت 1403   02:50:08
بيشتر
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 691350
تعداد بازديد کنندگان سايت: 29467369 تعداد بازديد زيرپورتال: 1133085 اين زيرپورتال امروز: 165 سایت در امروز: 8222 اين صفحه امروز: 41
اخبار و اطلاعیه ها
1395/9/24 چهارشنبه

همکاری ایران با اکو برای توسعه استانداردسازی و اندازه شناسی



 
سازمان ملی استاندارد ایران برای تبادل تجارب،دستاوردها و توسعه استانداردسازی و اندازه شناسی به ویژه با اکواعلام آمادگی کرد.
نیره پیروزبخت ، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران امروز در مراسم افتتاحیه دبیرخانه ریسکام و نهاد ارزیابی انطباق گفت : همه کشورهای عضو باید برای برقراری تعاملات لازم و تبادل تجارب ، هم افزایی و هماهنگی در زمینه تدوین استانداردهای منطقه ای و رویه های ارزیابی انطباق، تایید صلاحیت و اندازه شناسی برمبنای ضوابط بین المللی تلاش کنند.
وی افزود : سازمان ملی استاندارد ایران با توجه به اصول و اهداف سیاست های جمهوری اسلامی ایران در تعاملات منطقه ای و با توجه به نزدیکی جغرافیایی کشورهای عضوسازمان همکاری اقتصادی (اکو)، اشتراکات فراوان تاریخی وفرهنگی بین کشورهای منطقه و امکانات بالقوه زیادی برای توسعه همکاری های مختلف بین این کشورها ، ایجاد موسسه منطقه ای استانداردسازی و فعالیت های مرتبط را مورد توجه قرار داده است.
پیروزبخت اظهار داشت : یکی از اهداف تشکیل موسسه ریسکام ، کمک به توسعه پایدار اقتصادی کشورهای عضو و ارتقاء استانداردها و کیفیت زندگی مردمان این کشورها از طریق بکارگیری امکانات و توانمندی های بالقوه موجود در منطقه است.
وی گفت : توسعه همکاریها برای توسعه اقتصادی اعضای اکو کاملا ضروری بوده و موجب برقراری روابط عمیق تر و قوی تر آنهاست و هم افزایی ناشی از همکاری های متقابل به توسعه و ارتقای رفاه اجتماعی در این منطقه منجر می شود و قابلیت های رقابتی کشورهای عضو را در سطح بین المللی افزایش می دهد.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت : اهمیت استاندارد سازی، ارزیابی انطباق تایید صلاحیت واندازه شناسی در توسعه اقتصادی وتجارت در سرتاسر دنیا به خوبی شناخته شده است و سازمان اکو بر مبنای اهداف بنیادی خود با توجه به ضرورت هماهنگ سازی استانداردها و رویه ها در منطقه و با در نظر گرفتن نقش محوری استانداردها در توسعه تجارت بین کشورهای عضو ، تسهیل تبادل کالا و خدمات از طریق رفع موانع تجاری ، به توسعه منطقه ای اکو در زمینه استاندارد سازی، ارزیابی انطباق ، تایید صلاحیت و اندازه شناسی ریسکام درآمد.
وی اظهار داشت : تبادل اطلاعات و تجارب بین کشورهای عضو با اجرای برنامه های آموزشی و توسعه فنی و به کارگیری استانداردهای هماهنگ شده و رویه های اجرایی یکسان در منطقه اکو ؛ شناسایی متقابل چند جانبه فعالیت های ارزیابی انطباق اعم از آزمون ، کالیبراسیون، بازرسی و گواهی کردن محصولات ، سیستم ها قابلیت های تخصصی اشخاص و پذیرش گواهینامه های صادره در این حوزه ها با توجه به یکسان بودن تایید صلاحیت موسسات مربوطه فراهم خواهد شد.
وی افزود: شورای وزیران اکو هم با ایجاد موسسه منطقه ریسکام موافقت و مقرر کرده است تصویب نهایی اساسنامه موسسه ریسکام به هجدهمین اجلاس شورای وزیران ارجاع شود.
پیروزبخت اظهار داشت : متن نهایی اساسنامه موسسه ریسکام به همراه نقشه راه اجرای موقت اساسنامه مذکور و برنامه کاری زمانبندی شده به پیوست آن در اجلاس شورای وزیران اکو تصویب شد و اساسنامه موسسه منطقه ای ریسکام را وزرای امور خارجه سه کشور جمهوری اسلامی ایران ، ترکیه و افغانستان امضا کردند.
وی گفت: تنظیم اساسنامه ، مراحل اجرایی و مسئولیت های مربوطه تعیین و طبق بند 17 اساسنامه اکو تصویب اساسنامه ریسکام در مجامع قانونگذاری و یا ذیربط کشورهای عضو به منظور عملیاتی شدن آن الزامی شد که متاسفانه تا کنون برغم پیگیری های مکرر ، فقط کشور جمهوری اسلامی ایران موفق به تصویب اساسنامه در مجلس شورای اسلامی شده و در دیگر کشورهای عضو صورت نپذیرفته است.
وی گفت: سازمان ملی استاندارد ایران در سال های اخیر با همکاری و هماهنگی اداره اکو وزارت امور خارجه و دبیرخانه سازمان همکاری های اقتصادی در تمامی برنامه ها و امور مرتبط مشارکت فعال داشته است.
وی با اشاره به برخی اقدامات سازمان ملی استاندارد ایران برای همکاری با ریسکام افزود : راه اندازی دفتر ریسکام در سازمان ملی استاندارد ایران ، طراحی سایت الکترونیکی ، تهیه پیش نویس مدارک اولیه ریسکام ، ارائه درخواست های کتبی به کشورهای عضو در سازمان اکو و وزارت امور خارجه به منظور تسریع پیگیری تصویب اساسنامه در کشورهای عضو ، مذاکر با نمایندگان کشورهای عضو به منظور تسریع در تصویب عضویت و یا تصویب اساس نامه از ناحیه کشورهای عضو در حاشیه اجلاس سالیانه ایزو و در اجلاسیه های داخل ایران ،برگزاری کارگاه های آموزشی برای اعضاء و اجلاسیه های گروه های کاری متخصصان اکو و تهیه ساختار تشکیلاتی پیشنهادی دبیرخانه ریسکام و نهاد مدیریت فنی ارزیابی انطباق و ارائه آن به دبیرخانه اکو از مهمترین اقدامات انجام شده در این زمینه است .
پیروزبخت اظهار داشت : سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران تا کنون تمامی اهتمام خویش را برای فعال سازی ریسکام به کار گرفته است.
وی گفت: با توجه به اختصاص فضا و همه امکانات اداری لازم و سایر اقدامات و فعالیت های سازمان ملی استاندارد ایران ، امروز با حضور همه مقامات و سروران ، به طور رسمی دبیرخانه ریسکام و نهاد مدیریت فنی ارزیابی انطباق افتتاح می شود.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اظهار داشت : امیدواریم با همکاری کشورهای عضو ، دبیرخانه اکو و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، تصویب و اجرای اساسنامه ، فعالیت های این موسسه هر چه سریعتر عملیاتی شود و در هر یک از حوزه های چهارگانه فعالیت ها ، شاهد توسعه بیشتری در زمینه تدوین استانداردهای مورد نیاز و توسعه تجارت بین کشورهای عضو اکو باشیم.
موسسه منطقه ای استانداردسازی ، ارزیابی انطباق، تایید صلاحیت و اندازه شناسی ( ریسکام ) یکی از موسسات وابسته به سازمان همکاری های اقتصادی ، اکو، است.

 

 



عكس هاي مرتبط :