جمعه 10 فروردین 1403   19:29:43
بيشتر
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 2803
تعداد بازديد کنندگان سايت: 27904829 تعداد بازديد زيرپورتال: 1123098 اين زيرپورتال امروز: 528 سایت در امروز: 42758 اين صفحه امروز: 7
1398/4/12 چهارشنبه

علم اندازه‌شناسی از ارکان اصلی رویکرد نوین استانداردسازی است



نیره پیروزبخت در یازدهمین همایش روز جهانی اندازه‌شناسی که صبح امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: اندازه‌شناسی به عنوان دانش در زندگی جوامع اثر بخشی زیادی دارد اما از اهمیت آن به طور کامل اطلاع نداریم بنابراین در قانون تقویت و توسعه سازمان ملی استاندارد اندازه‌شناسی به عنوان یکی از ارکان مهم انتخاب شده است.

وی ادامه داد: در زمینه اندازه‌گیری به مواد قانونی و مقررات خاصی تاکید شده که نیازمند توجه مسئولان است، همچنین با انجام مطالعات تطبیقی بر روی کشورهای توسعه یافته مشخص شد یکی از عناصر پیشرفت توجه به موضوع اندازه‌شناسی است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: با توجه به اتفاقات جدید در جهان در حوزه اندازه‌گیری نیاز است گام‌های موثری برداشته شود، البته کشور پیش از این نیز به این موضوع توجه داشته است، به عنوان مثال حادثه‌ای که در روزهای اخیر اتفاق افتاد و پهپاد آمریکایی در آسمان کشور مورد اصابت قرار گرفت، با استفاده از علم اندازه‌شناسی بود.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: به دلیل تحریم‌ها مشکل کمبود وسایل اندازه‌شناسی در کشور وجود دارد که گام‌هایی برای بومی‌سازی این وسایل برداشته می‌شود.

وی اظهار داشت: نظام حاکم بر کشورهای پیشرفته، سرمایه‌داری است و باید مراکز اندازه‌شناسی تحت نظر افراد حقوقی اداره شود اما بر خلاف سیستم موجود، این مراکز تحت نظارت دولت است که نشاندهنده اهمیت موضوع اندازه‌شناسی است.

پیروزبخت تصریح کرد: امروزه یکی از موارد مهم در کشور موضوع حقوق شهروندی است که بسیار به حوزه اندازه‌شناسی و حق‌الناس مربوط می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت موضوع حق‌الناس و اندازه‌شناسی گفت: از جمله اقدامات سازمان ملی استاندارد در حوزه وسایل سنجشی ایجاد بسترهای لازم برای رعایت بیشتر حق‌الناس و وجود تجهیزات نوین اندازه شناسی است.

رئیس سازمان استاندارد ایران ادامه داد: در حال حاضر نیاز است به طور جدی وارد مقرارات جدید اندازه‌گیری شویم و اگر به این مباحث جدید یکاهای جدید SI توجه نشود، در بسیاری از حوزه‌ها دچار مشکلات می شویم.

پیروزبخت با اشاره به فعالیت‌های اخیر سازمان ملی استاندارد در حوزه یکاهای بین‌المللی جدید گفت: در سال‌های اخیر در اجرای سیستم بین‌المللی یکاهای جدید مرکز اندازه شناسی مذاکرات ویژه ای برای شناساندن این علم به دانشگاه‌ها و وزارت آموزش و پرورش داشته و همچنین کارگاه‌های مختلفی در راستای تغییرات کتب مدارس و دانشگاه ها انجام شده است.

وی اضافه کرد: اقدامات در حوزه محصولات پیش بسته‌بندی با همکاری تعزیرات حکومتی، کنترل اوزان در بازار و ناظرهای سوخت، حمایت از تاسیس آزمایشگاه‌های مرجع برای کنترل کنتورهای آب و گاز و فعالیت هایی در راستای نظارت بر لیزر از اقدامات موثر سازمان ملی استاندارد در این حوزه است.

پیروزبخت گفت: همچنین در حوزه اندازه‌شناسی مذاکراتی با کشورهای آلمان، بوسنی هرزگوین، سوئد و ترکیه انجام شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: در سطح مشکلات کشور سیاستگذاران و مسئولان باید به حوزه استانداردسازی توجه ویژه داشته باشند که تاکنون نیز همکاری‌های لازم داشته اند.

وی ابراز امیدواری کرد: در سال پیش رو به‌طور جدی وارد نظام اندازه‌گیری نوین شویم تا جهان شاهد پیشرفت ایران در حوزه اندازه‌شناسی و متریک باشد.