شنبه 1 اردیبهشت 1403   02:39:01
بيشتر
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 2823
تعداد بازديد کنندگان سايت: 29046416 تعداد بازديد زيرپورتال: 1130363 اين زيرپورتال امروز: 318 سایت در امروز: 9956 اين صفحه امروز: 3
1398/4/12 چهارشنبه

پیام رئیس مرکز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد ایران



نام سیستم بین المللی یکاها SI در یازدهمین مجمع عمومی اوزان و مقیاسها CGPM در سال 1339 در مورد 6 یکای کیلوگرم، ثانیه، متر، آمپر، کلوین، کاندلا مورد پذیرش قرار گرفت و طی 59 سال با توجه به رشد علم و فناوری دچار تغییر و تحولات کوچک و بزرگی شده است که تا کنون ادامه دارد. پنج تغییر مهم از 1339 تا کنون در مورد  SIرخ داده است. درسال 1346 ثانیه بازتعریف شد و ثانیه اتمی بر اساس فرکانس گذار اتم سزیم تعریف گردید. ارائه واحدی برای شیمی در سال 1351 انجام شد و مول به SI اضافه گردید. در سال 1362 متر بازتعریف شد و سرعت نور به عنوان اولین ثابت بنیادی به SI اضافه گردید. دو تغییر اساسی در کمیت های الکتریکی و دما  در تعاریف SI در سال 1369 اتفاق افتاد. برای تعریف ولت و اهم قراردادهایی بر اساس پدیده جوزفسون و اثر کوانتومی هال تصویب شد و همچنین مقیاس دمای بین المللی ITS90 مورد پذیرش قرار گرفت.
در سال 1397 تحولی اساسی  برای سیستم بین المللی یکاها  SI بوجود آمد. چهار یکای کیلوگرم، آمپر، کلوین و مول بازتعریف شد.  SI جدید براساس مقادیر هفت ثابت فیزیکی: سرعت نور c، بار الکترون e، ثابت پلانک h، ثابت بولتزمن k، عدد آووگادروNA، فرکانس گذار اتم سزیم Δνcs و ضریب تاثیر روشنایی Kcd تعریف گردید که به طور ذاتی پایدارند. مقادیر  این ثوابت کاملا دقیق و بدون عدم قطعیت هستند و پس از سالها تحقیق، بررسی و مقایسه طوری انتخاب شده اند که مقادیر کمیت های  اصلی و فرعی مورد استفاده فعلی را بدون تغییر       می گذارد به طوری که بیشتر مردم متوجه این تغییر نخواهند شد. پیش بینی می شود با پیشرفت های آینده در دانش و فناوری ،این مقادیر در طی سالیان زیادی  بدون تغییر بمانند.
 رهيافت ارائه شده در تعاريف جدید بر اساس ثوابت بنيادي فيزيك مي باشد. اين موضوع  بر اساس تحقيقات علمي سطح بالا و كاربردي براي تحقق يكاها و ايجاد قابليت رديابي و كاليبراسيون بر اساس مفاهيم جديد كوانتومي است. به عنوان مثال  بر این اساس تحقق يكاي جرم بر حسب ثابت پلانك و ترازوي كيبل، مرجع كميت ولتاژ مبتني بر پديده  جوزفسون، مرجع كميت مقاومت الكتريكي مبتني بر اثر كوانتومي هال ، مرجع بار الكتريكي مبتني بر پديده تونل زني كوانتومي تك الكتروني SET  می باشد. مرجع زمان بر اساس ساعت اتمی است که با پیشرفت هایی که در خصوص ساعت اپتیکی صورت گرفته، در آینده دقت های اندازه گیری بالا و بالاتر خواهد رفت. همراه با پیشرفت علم و فناوری روش های تحقق یکاها بهبود یافته و دقیق تر خواهد شد. این موضوع دریچه جدیدی را برای علم و تحقیقات در کشور عزیزمان باز نموده است که نیازمند مشارکت مراکز علمی و دانشگاهی در حوزه بسیار مهم اندازه شناسی کوانتومی خواهد بود.  
مركز  اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد، به عنوان نقطه اتصال جمهوري اسلامي ايران به سيستم اندازه گيري جهاني، عهده دار ترويج يكايSI و ايجاد قابليت رديابي نتايج اندازه گيري و كاليبراسيون كشور به مراجع بين المللي مي باشد. بر این اساس و در راستای ترویج سیستم بین المللی یکاهای جدید، NEW SI،  از تاریخ تصویب آن در 25 آبانماه 1397 تا روز اجرایی شدن آن در 30 اردیبهشت ماه 1398، بیش از 10 کارگاه آموزشی و سخنرانی علمی در سراسر کشور برگزار کرده است.
انتظار می رود با مشارکت همگان و سوق یافتن تحقیقات علمی و دانشگاهی به سمت اندازه شناسی جدید و سرمایه گذاری های بنیادی در این حوزه ، جبران کاستی های گذشته صورت گرفته و از قافله علم و فناوری در این زمینه عقب نمانیم.   
   به اميد فردايي بهتر و پيشرفته تر براي كشور اسلامي ايران