جمعه 10 فروردین 1403   14:38:02
بيشتر
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 688387
تعداد بازديد کنندگان سايت: 27893084 تعداد بازديد زيرپورتال: 1122953 اين زيرپورتال امروز: 390 سایت در امروز: 31013 اين صفحه امروز: 131
اخبار و اطلاعیه ها
1399/11/15 چهارشنبه

فروش وسائل توزین بدون علامت استاندارد در داد و ستد عمومی و فضای مجازی غیر قانونی است



استفاده از وسایل سنجش مورد استفاده در دادوستد عمومی علاوه بر کم فروشی و عدم امکان پلمب، باعث ایجاد اختلال در روند آزمون دوره ای وسائل سنجش از سوی آزمایشگاه های همکار در بازار شده و سازمان استاندارد را مکلف به ضبط و جمع آوری آن می کند.

به گزارش مرکز اندازه شناسی، اوزان و مقیاس ها، این مرکز در راستای صیانت از حقوق مردم و با استناد به ماده ۱۲ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد وظیفه تدوین استاندارد اوزان و مقیاس‌ها و وسایل سنجش، اجرای استاندارد، نشر آگهی‌های قانونی، علامت‌گذاری، کنترل، نظارت و آزمایش ادواری اوزان و مقیاس‌ها و وسایل سنجش در کشور را بر عهده دارد. 
بر همین اساس فروش وسائل سنجش و توزین در همه فروشگاههای مجازی در کشور از جمله دیجی کالا و غیره منوط به دارا بودن علامت استاندارد اجباری و پلمپ بوده در غیر اینصورت طبق بندهای 1 ماده 40 و ماده 46 فصل چهارم و همچنین ماده 57 فصل ششم قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد با فروشنده وسائل توزین فاقد علامت استاندارد برخورد قانونی می شود.
در این زمینه، احد محمدی لیواری، رییس مرکز اندازه شناسی، اوزان و مقیاس ها در خصوص پلمب گذاری دستگاهها توضیح داد: وسایل توزین و سنجش برای داد و ستد عمومی قبل از عرضه در بازار توسط ادارات کل استاندارد استانها پلمب گذاری می شوند.بنابراین از طریق شماره مندرج در آن قابل ردیابی خواهند بود.
وی تاکید کرد: وسایل توزین و سنجش در بازار اگر فاقد این پلمب باشند به منزله کالای قاچاق تلقی می شوند.
* بند 1 ماده 40  قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد:
 تولید کالاها و ارائه خدمات مشمول مقررات استاندارد اجباری، بدون دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد ایران و یا تأییدیه آن، به حبس تعزیری درجه شش یا جزای نقدی درجه سه و یا هر دو مجازات.
ماده۴۶ـ هر شخص حقیقی و حقوقی که به نحوی به امور تولید، تجارت و ارائه خدمات و داد و ستد اشتغال دارد، چنانچه دارای اوزان و مقیاس‌ها و وسایل سنجش تقلبی یا غیرقانونی باشد و یا با اوزان و مقیاس‌های تقلبی و غیرقانونی داد و ستد کند علاوه بر رد معادل اموالی که با تقلب کسب کرده است با حکم دادگاه به حبس تعزیری درجه شش و یا جزای نقدی درجه‌سه یا هر دو مجازات محکوم و وسایل سنجش مذکور به نفع سازمان ضبط می‌شود.
ماده۵۷ ـ در صورتی که مأموران استاندارد حین کنترل‌های قانونی به کالاهای وارداتی غیرمجاز (قاچاق) برخورد نمایند، موظفند ضمن تنظیم صورتجلسه، مراتب را حسب مورد به دستگاههای ذی‌ربط گزارش و مأموران دستگاه مربوطه مکلفند بلافاصله در محل حاضر و اعمال قانون نمایند.