جمعه 10 فروردین 1403   11:47:07
بيشتر
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 688355
تعداد بازديد کنندگان سايت: 27885596 تعداد بازديد زيرپورتال: 1122880 اين زيرپورتال امروز: 322 سایت در امروز: 23525 اين صفحه امروز: 99
اخبار و اطلاعیه ها
1399/9/20 پنجشنبه

بیانیه رییس سازمان ملی استاندارد ایران به هفتمین اجلاس ریسکام



نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران به مناسبت برگزاری هفتمین اجلاس ریسکام که صبح امروز در تهران بصورت مجازی برگزار شد "بیانیه ای" را به شرح زیر ارسال کرد:
 سازمان ملی استاندارد ایران حضور مقامات ارشد کشوری، سفرا و نمایندگان کشورهای عضو ریسکام و دیگر مسئولان محترم در این نشست را گرامی می دارد.
در شرایطی این اجلاس را برگزار می‌کنیم که پاندمی کووید ۱۹ به شدت منطقه و جهان را فرا گرفته و باعث ایجاد فاصله بین مردمان جهان شده اما این شرایط فرصتی است که بتوان راه‌های جدیدی را برای ارتباط موثر پیدا کرد و با تقویت همبستگی و همکاری های بین بخشی و منطقه‌ای بر مشکلات ناشی از آن فائق آییم.
 لذا بر آن شدیم که در شرایط کنونی با رعایت پروتکل های بهداشتی این نشست را به صورت مجازی برگزار نماییم.
استانداردسازی نقش مهم و غیرقابل انکاری در توسعه اقتصاد و تجارت در سطح ملی و منطقه‌ای دارد. کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) با توجه به قرابت جغرافیای، اشتراکات فراوان تاریخی و فرهنگی و امکانات بالقوه زیاد، زمینه خوبی برای توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری دارند.
 در دنیای امروز مهمترین ابزار برای تسهیل تجارت، وجود استانداردهای مورد توافق طرفین است. اساس شکل‌گیری موسسه ریسکام نیز بر مبنای بررسی و یکسان سازی استانداردهای مورد توافق کشورهای عضو، هماهنگی روش های ارزیابی انطباق و شناسایی چند جانبه نهادهای تایید صلاحیت شده به منظور سرعت بخشیدن به تجارت برون مرزی است.
 با توجه به هدف سازمان اکو در خصوص بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو و حذف موانع تجاری در این منطقه ، در گام نخست باید تمام توان خود را برای یکسان سازی استانداردهای محصولات دارای اولویت و دارای نرخ تجاری بالا، متمرکز کنیم و در واقع ابزار اولیه کار را فراهم کنیم.
با توجه به اهمیت روش های ارزیابی انطباق در تجارت جهانی و منطقه‌ای، پس از هماهنگ سازی و یکسان سازی استاندارد ها گام بعدی اصلاح و یکسان سازی روشهای انطباق با هدف رفع موانع تجاری و تسهیل آن می باشد. با توجه به شعار «یک آزمون یک گواهینامه مورد قبول در همه جا» با ایجاد یک سیستم ارزیابی انطباق مشترک و مورد توافق بین کشورهای عضو اکو، آزمون و صدور گواهینامه برای یک کالا یا یک محصول در یکی از آزمایشگاههای تایید صلاحیت شده این سیستم در تمامی کشورهای عضو دارای اعتبار بوده و نیازی به آزمون یا بازرسی مجدد در کشور مقصد نخواهد بود.
 در همین راستا تبیین و ایجاد فرآیندی مشخص و مورد توافق به منظور تایید صلاحیت آزمایشگاه ها و شرکت های بازرسی بین این کشورها موجب می‌شود که نهادهای تایید صلاحیت شده منطقه ای مورد قبول همه کشورهای عضو اکو داشته باشیم و به این ترتیب زمینه برای تسریع و سهولت فرایندهای صادرات محصولات فراهم می‌شود و یقیناً همه کشورهای عضو از منافع آن برخوردار خواهند بود.
از این رو با توجه به ضرورت هماهنگ سازی استانداردها و رویه ها در منطقه و با در نظر گرفتن نقش محوری استانداردها در توسعه تجارت بین کشورهای عضو و تسهیل تبادل کالا و خدمات مابین آنها، فعال سازی موسسه منطقه ریسکام بسیارضروری می باشد و این مهم حتی قابلیت های رقابتی کشورهای عضو را در خارج از منطقه و نیز در سطح بین‌المللی افزایش می‌دهد و از سوی دیگر با توجه به شعار روز جهانی استاندارد سال ۲۰۲۰ «حفاظت از زمین با استانداردها » و با توجه به مرزهای مشترک جغرافیایی بین کشورهای عضو و لزوم همکاری های مشترک در این زمینه جهت موثر بودن اقدامات تدوین استانداردهای منطقه‌ای با موضوع حفاظت از زمین نیز می‌تواند نقشه راه روشنی برای کشورهای منطقه و ارتقاء سطح زیست زمین باشد.
 فعالسازی موسسه ریسکام در این زمینه ها نیازمند همکاری همه کشورهای عضو میباشد. سازمان ملی استاندارد ایران بسیار علاقه‌مند و امیدوار است که تمام اعضای محترم و نمایندگان کشورهای عضو در تکمیل تلاش و پیگیری‌های خود، زمینه برقراری تعاملات لازم و تبادل تجربیات، راهکارهای عملیاتی جهت توسعه همکاری و هم افزایی و هماهنگی در زمینه تدوین استانداردهای منطقه‌ای و رویه‌های ارزیابی انطباق تایید صلاحیت و اندازه شناسی بر مبنای ضوابط بین المللی را فراهم آورند و خود نیز از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نخواهد کرد؛ همچنان که این سازمان در سالیان اخیر با همکاری و هماهنگی اداره اکو،  وزارت امور خارجه و دبیرخانه سازمان همکاری‌های اقتصادی در تمامی برنامه ها و امور مرتبط مشارکت فعال داشته است.
 امید است با همکاری کشورهای عضو دبیرخانه اکو و وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، تصویب و اجرای اساسنامه این موسسه هرچه سریع‌تر عملیاتی شده و در هر یک از حوزه های چهارگانه فعالیت‌ها، شاهد توسعه بیشتری در امر تدوین استانداردهای مورد نیاز و توسعه تجارت بین کشورهای عضو اکو باشیم.
 با آرزوی موفقیت و بهروزی برای تمامی حضار گرامی از همکاری دبیرکل و مسئولان محترم سازمان اکو از  تلاش ارزشمند مسئولان و همکاران وزارت امور خارجه و دیگر همکاران سازمان ملی استاندارد ایران در راستای برگزاری این جلسه تقدیر و تشکر داریم.