پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403   11:56:28
بيشتر
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 691172
تعداد بازديد کنندگان سايت: 29425157 تعداد بازديد زيرپورتال: 1132692 اين زيرپورتال امروز: 301 سایت در امروز: 32553 اين صفحه امروز: 98
اخبار و اطلاعیه ها
1399/8/25 یکشنبه

مهر تایید استاندارد بر چهار هزار ترازو در همدان



مدیرکل استاندارد همدان از سنجش دستگاه‌های توزین سبک و سنگین در استان خبر داد و گفت: چهار هزار و ۳۰۸ ترازو در این دوره آزمون موفق به دریافت تاییدیه استاندارد شدند.

محمد مددی در  گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد چهار هزار و ۷۶ ترازو مربوط به واحدهای صنفی است که در داد و ستد عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او اضافه کرد: در این آزمون ۲۳۲ باسکول وسایل نقلیه چرخدار جاده ای هم آزموده شد که چهار مورد نواقصی داشت و با موازین استاندارد مطابقت نمی کرد که بعد از یک هفته مهلت این وسایل نیز تعمیر و رفع نقص شدند.

مدیرکل استاندارد همدان گفت: فرآیند سنجش و آزمون دستگاه های توزین سبک و سنگین توسط آزمایشگاه های سیار وابسته به سازمان استاندارد انجام و در صورت شناسایی نقص و مشکل، دستگاه به صورت موقت تا برطرف کردن ایرادهای اعلام شده از چرخه ارائه خدمات خارج می‌شود.

مددی با بیان اینکه تمام اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش مورد استفاده در داد و ستد عمومی مشمول استاندارد اجباری هستند افزود: چنانچه صاحبان دستگاه های توزین نسبت به اصلاح و برطرف کردن خطاهای وارده اقدام نکنند، برابر مقررات اعمال قانون می‌شوند.

او خاطرنشان کرد: با هدف صیانت از حقوق مردم و جلوگیری از کم‌فروشی ناشی از دقیق نبودن عملکرد باسکول و ترازوها تاییدیه استاندارد بر روی دستگاه ها نصب می شود و مردم هنگام استفاده از این وسایل از وجود برچسب استاندارد و تاریخ آن مطمئن شوند.

مدیرکل استاندارد همدان همچنین به آزمایش یک هزار و ۴۹۲ نازل سوخت مایع در استان اشاره کرد و گفت: دست‌کم چهار بار در سال از نازل‌های جایگاه های سوخت گیری نمونه‌گیری می‌شود.

به گفته مددی در این آزمون ۱۸۹ نازل دچار ایراداتی بود که با کمک کارشناسان شرکت پخش فرآورده های نفتی همان لحظه رفع نقص و تنظیم شدند تا از کم فروشی بنزین و گازوئیل در جایگاه های سوخت استان جلوگیری شود.

او یادآوری کرد: در صورت اطمینان از غیراستاندارد بودن، نازل سوخت بی‌کیفیت مهر و موم و از چرخه خدمات دهی خارج می‌شود.

 نظارت بر اوزان و مقیاس‌ها یکی از وظایف سازمان ملی استاندارد است و بر اساس آخرین اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان در حدود ۱۰هزار و ۴۰۰ دستگاه توزین در واحدهای صنفی استان وجود دارد.