جمعه 31 فروردین 1403   06:49:03
بيشتر
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 690227
تعداد بازديد کنندگان سايت: 29003437 تعداد بازديد زيرپورتال: 1129879 اين زيرپورتال امروز: 219 سایت در امروز: 20398 اين صفحه امروز: 54
اخبار و اطلاعیه ها
1399/6/15 شنبه

۹۸ درصد نازل‌های سوخت کشور استاندارد است



به گزارش مرکز اندازه شناسی، احد محمدی‌لیواری رییس مرکز اندازه‌شناسی اعلام کرد، مطابق آزمون‌های انجام شده در سال گذشته، حداکثر دو درصد از مجموع نازل‌های سوخت کشور غیراستاندارد بوده و نیاز به تنظیم مجدد یا از رده خارج شدن داشتند.
احد محمدی‌لیواری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پارسال در مجموع ۱۰۶ هزار و ۶۴۶ نازل سوخت از سوی کارشناسان سازمان ملی استاندارد در سراسر کشور آزمون شد.
وی اظهار  داشت: مطابق آمارها فقط دو درصد این نازل‌ها با خطا در اندازه‌گیری مواجه بودند و مقادیر سوخت را بالاتر یا پایین‌تر از مقدار واقعی نشان می‌دادند.
لیواری یادآورشد: اگر در هر ۲۰ لیتر سوخت به اندازه ۱۰۰ سی‌سی بیشتر یا کمتر نشان داده شود، آن نازل دارای خطا خواهد بود.
وی گفت: ۹۰ درصد نازل‌هایی که با خطا در اندازه‌گیری مواجه باشند، در همان محل تنظیم می‌شوند که از سوی یکی از کارشناسان مجاز از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی انجام می‌شود.
رییس مرکز اندازه‌شناسی سازمان ملی استاندارد ایران خاطرنشان‌کرد:‌ بقیه نازل‌ها که قابلیت تنظیم ندارند، با تنظیم صورت‌جلسه‌ای فرصتی برای تعمیر به آنها داده می‌شود و پس از اصلاح، برچسب قبولی دریافت می‌کنند.

•    سال ۱۴۰۰ همه نازل‌های سی. ان. جی کشور آزمون می شود
وی افزود: به‌هم خوردن تنظیم نازل‌ها به دلیل استهلاک یا وضعیت آب و هوایی، موضوعی شایع است که به طور معمول با تنظیم مجدد رفع می‌شود، اما برخی ایرادات مکانیکی است که باید نازل مربوطه از رده خارج شود.
محمدی لیواری اضافه ‌کرد: آمارهای یاد شده با احتساب نازل‌های سی. ان. جی بوده که از سه سال قبل به صورت نمونه و پایلوت در چند استان کشور آغاز شده است.
وی تاکیدکرد:‌ مطابق برنامه‌ریزی انجام شده در سال ۱۴۰۰ همه نازل‌های سی. ان. جی کشور مورد آزمون قرار خواهند گرفت.
محمدی لیواری ادامه‌داد:‌ در پنج ماهه امسال ۳۲ هزار و ۱۹۰ دستگاه نازل مورد آزمون قرار گرفته و در سامانه مربوطه ثبت شده است.

•    مقاومت برخی صاحبان ترازو و باسکول‌ها و لزوم فرهنگ‌سازی
وی اظهارداشت:‌ هر چند در حوزه نازل‌های سوخت، همکاری کامل جایگاه‌داران را شاهدیم، اما در بازرسی از واحدهای صنفی نظیر مغازه‌ها و میادین میوه و تره‌بار، مقاومت برخی افراد، صاحبان ترازو و باسکول‌ها مشاهده می‌شود.
این مقام مسوول گفت:‌ هرچند در قانون، استفاده از نیروی انتظامی برای موارد عدم همکاری‌ها اجازه داده شده است، اما تاکنون از این ابزار استفاده نکرده‌ایم و انتظار می‌رود رسانه‌ها در این زمینه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی داشته باشند.
وی توصیه کرد که افراد از جاهایی خرید کنند که ترازوها و باسکول‌های آنها برچسب آزمون دوره‌ای داشته باشد، زیرا در غیر این صورت تضمینی به درست بودن اوزان نیست.
محمدی لیواری بیان‌داشت: افراد می‌توانند شکایت‌های خود را از طریق سایت isiri.gov.ir یا با مراجعه به ادارات کل استاندارد استان‌ها مطرح کنند.