جمعه 31 فروردین 1403   03:37:44
بيشتر
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 690203
تعداد بازديد کنندگان سايت: 28997439 تعداد بازديد زيرپورتال: 1129838 اين زيرپورتال امروز: 179 سایت در امروز: 14400 اين صفحه امروز: 30
اخبار و اطلاعیه ها
1399/5/9 پنجشنبه

صحت عملکرد ۲۵۰۰ وسیله سنجش و توزین در همدان بررسی شد



مدیرکل استاندارد استان همدان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون صحت عملکرد دو هزار و ۴۸۱ وسیله سنجش و توزین در همدان شامل ترازوها، نازل سوخت مایع و باسکول، بررسی و آزمون شده است.

به گزارش روابط عمومی استاندارد همدان، محمد مددی عنوان کرد: به منظور اطمینان از صحت کار وسایل سنجش و توزین و جلوگیری از کم فروشی ناشی از عدم دقیق بودن عملکرد آنها، از ابتدای سال جاری تاکنون دو هزار و ۴۸۱ وسیله سنجش و توزین شامل ترازوها، نازل سوخت مایع و باسکول، بررسی و آزمون شد.

مددی اظهار کرد: از تعداد دو هزار و ۴۸۱ وسیله سنجش و توزین، ۸۰۲ نازل سوخت مایع، ۱۶۱ باسکول وسایل نقلیه چرخ دار جاده‌ای و یک هزار و ۵۱۸ ترازو مورد بررسی و آزمون قرار گرفت.

مدیرکل استاندارد استان همدان گفت: موضوع اوزان و مقیاس شامل بررسی کیفیت کار، صحت عملکرد و رعایت استانداردهای سنجش در وسایلی از جمله انواع ترازو، باسکول‌ها و نازل‌های سوخت و نحوه استفاده صحیح از این وسایل توسط مردم است.

وی با بیان اینکه تمام اوزان و مقیاس‌ها و وسایل سنجش مورد استفاده در داد و ستد عمومی، مشمول مقررات استاندارد اجباری است، گفت: سازمان ملی استاندارد ایران در تدوین استانداردهای اوزان و مقیاس به روز است و سیستم اندازه گیری کشور متریک است.

مددی اضافه کرد: مطابق قانون تولید کالاها و ارائه خدمات مشمول مقررات استاندارد اجباری، بدون دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد ایران و یا تأییدیه آن، جرم محسوب می‌شود و مرتکبان به مجازات‌های تعیین‌شده با حکم دادگاه محکوم می‌شوند.

مدیرکل استاندارد استان همدان ادامه داد: بر این اساس تمامی کارخانه‌های تولیدکننده وسایل سنجش و توزین باید دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد باشند و تنها در صورتی می‌توانند تولیدات خود را به فروش برسانند که به وسیله سازمان استاندارد کنترل و پلمب و انگ گذاری شده باشد.

وی با اعلام اینکه این مرحله به آزمون اولیه معروف است، ادامه داد: مرحله دوم آزمون دوره‌ای است که طی آن توسط سازمان استاندارد تمامی وسایل سنجش و توزین مورد استفاده در بازار در فواصل زمانی معین بر اساس روش‌های مندرج در استانداردهای ملی مربوطه مورد آزمایش و یا کالیبره کردن قرار گرفته و در صورت تائید صحت عملکرد با الصاق برچسب ویژه ای بر روی وسیله سنجش و قابل رؤیت برای مصرف کننده اجازه ادامه استفاده از آن وسیله داده می‌شود.