جمعه 7 اردیبهشت 1403   01:42:22
بيشتر
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 691338
تعداد بازديد کنندگان سايت: 29463888 تعداد بازديد زيرپورتال: 1133055 اين زيرپورتال امروز: 156 سایت در امروز: 4741 اين صفحه امروز: 29
اخبار و اطلاعیه ها
1399/4/23 دوشنبه

شبیه سازی تصاویر فانتوم در ماموگرافی



شبیه سازی تصاویر فانتوم در ماموگرافی

این روش (ماموگرافی مجازی) بخصوص برای گروه های زیر بسیار جالب توجه است:

کارشناسان فیزیک پزشکی
مقامات نظارتی در حوزه ی پزشکی
سازندگان تجهیزات پزشکی
در برنامه های غربالگری ماموگرافی، باید این اطمینان برای رادیولوژیست حاصل شود که دستگاه های تایید شده (توسط نهادهای مجاز) قادر به تفکیک کوچک ترین علائم تشخیصی می باشند. از این رو، کیفیت تصویربرداری این دستگاه ها هر ساله با استفاده از اندازه گیری های دقیق پایش می شود. بدین منظور، با استفاده از روش های تحلیل داده، آزمون هایی بر روی تصاویری که از فانتومها گرفته شده ، انجام می شود.مرکز ملی اندازه شناسی آلمان (PTB) یک برنامه نرم افزاری شبیه سازی ارائه داده که قادر است چنین تصاویری را شبیه سازی کند. بنابراین می توان روش های تحلیل داده مورد استفاده در این برنامه را بررسی و بهبود کیفیت تصاویر رادیولوژی را ارتقا بخشید. غربالگری سینه برای پی بردن به ناهنجاری های بافت آن به روشی غیر تهاجمی با استفاده از اشعه X انجام می شود. قاعده ی زیر به عنوان یک اصل، همیشه در روش های غربالگری سینه بکار می رود:
"هرچه شدت تابش قوی تر باشد، تشخیص ناهنجاری ها مطمئن تر خواهد بود".  با این حال، این نکته را نیز باید مد نظر داشت که، این کار خطر آسیب دیدگی توسط اشعه برای بیمار را افزایش خواهد داد. تنظیمات (دستگاه اندازه گیری) زمانی بهینه است که میزان اشعه ی آن تا حد امکان پایین اما تصاویر از کیفیت مطلوبی جهت تشخیص برخوردار باشند. برای اطمینان از کیفیت تصویربرداری در تشخیص بیماری، دستگاه‌ باید قادر به نشان دادن ساختارهای کوچک با کنتراست کافی باشد. برای کنترل کیفیت دستگاه، سالانه بررسی های منظمی با استفاده از یک فانتوم فنی که از صفحات کوچک طلا با ضخامت ها و اندازه های مختلفی تشکیل شده است، انجام می شود. تصاویری که از این فانتوم گرفته شده یا توسط خود پزشک ارزیابی می شود و یا بطور خودکار با استفاده از روش های تحلیل داده نرم افزاری، ارزیابی خواهد شد.
PTB یک برنامه نرم افزاری شبیه سازی توسعه و ارائه داده که می تواند بجای استفاده از فانتوم های واقعی، فانتوم های فنی را در برنامه شبیه سازی کرده و تصاویری واقعی از صفحات طلا، نمایش دهد. ماموگرافی مجازی این امکان را برای ما فراهم می سازد که  تصاویر را با همان ویژگی هایی که دقیقاً مد نظر ما است، مشخص شود. بنابراین روش های تحلیلی که برای تضمین کیفیت این برنامه ها استفاده می شود، می تواند در این آزمون ها بهینه سازی شود. این ابزار شبیه سازی، مبتنی بر یک مدل ریاضی است که با استفاده از آن، یک تصویر اولیه از انتقال اشعه X ، شبیه سازی و  محاسبه می شود. سپس اثرات مخربی  مانند پراکنش یا نوفه نیز به این تصاویر اضافه می شود تا بتوان  تصاویری نزدیک تر به تصاویر واقعی ارائه داد. با مقایسه ی تصاویر تولید شده با نرم افزار و تصاویر واقعی، مشاهده می شود که این برنامه می تواند به خوبی شرایط انجام ماموگرافی واقعی را فراهم ‌کند. قبلاً این برنامه ی نرم افزاری در PTB برای صحه گذاری یک روش ارزیابی،با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است. در آینده، از ماموگرام های مجازی بیشتر استفاده خواهد شد تا استفاده از روش های یادگیری ماشینی در تضمین كیفیت برای ماموگرافی، فراگیرتر شود.


        نمایی از ماموگرافی مجازی
 


                                                      
منبع:
PTBnews 3/2019 e: Date: 25.02.2020