پنجشنبه 9 فروردین 1403   18:11:17
بيشتر
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 688055
تعداد بازديد کنندگان سايت: 27847065 تعداد بازديد زيرپورتال: 1122328 اين زيرپورتال امروز: 344 سایت در امروز: 41041 اين صفحه امروز: 71
اخبار و اطلاعیه ها
1399/3/1 پنجشنبه

پیام رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به مناسبت روز جهانی اندازه شناسی



در سالهای اخیر در اقدامی درخور توجه از سوی سازمان های بین المللی متولی امر، هر ساله، بیستم ماه می میلادی را بعنوان روز جهانی اندازه شناسی نامگذاری تا تمامی کشورهای عضو این سازمان، آخرین دستاوردها و نتایج حاصل از تلاش های یکساله خود را با برگزاری همایش ها،کنفرانس ها، جلسات هم اندیشی و ... ارائه تا با کمک سازمان بین المللی اندازه شناسی قانونی (OIML) و همچنین دفتر بين المللي اوزان و مقياس ها (BIPM) در مسیر توسعه و پیشرفت کشورهای خود، اجرا و عملیاتی نمایند.
شعار سال 2020 سازمان اندازه شناسی قانونی "اندازه گیری ها برای تجارت جهانی" نامگذاری گردیده و بدین طریق نگاه ها را به اهمیت و نقش ممتاز اندازه گیری ها در تجارت جهانی معطوف کرده است.
علیهذا آنچه که در ماه های اخیر تمامی کشورهای دنیا را بلادرنگ با چالشی جدی مواجه و تمامی مناسبات و جغرافیای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... جوامع گوناگون را تحت الشعاع خود قرار داد، پدیده ای نوظهور بنام کرونا (COVID-19) بود. این ویروس عجیب با قدرت تخریبی ویرانگر، علاوه بر به مخاطره انداختن جان میلیونها نفر از مردم کره خاکی، توانست با سرعتی باورنکردنی تمامی فعالیت های اقتصادی و صنعتی کارخانجات و بنگاه های بزرگ دنیا را به تعطیلی و حتی به ورطه سقوط و ورشکستگی رهنمون سازد که مطمئنأ ادامه این شرایط ناگوار، چیزی جز بیکاری و فقر نخواهد بود.
در واقع چه بخواهیم و چه نخواهیم این مهمان ناخوانده، بدون استثناء، فصل جدیدی از تاریخ بشریت را برای تمام ملل دنیا گشود تا زنگ خطری باشد برای تفکرات صرف سرمایه داری که در کنار نگاه سودآوری، به ارکان روابط متعالی انسانی و معنویت نیز توجه داشته باشند.
علی ایحال کشور ما نیز نه تنها از آسیب های این ویروس شوم در امان نماند لیکن علی رغم وجود تحریم های ظالمانه، توانست با وحدت و همدلی و تلاش همه مردم و مسئولین و از همه مهمتر با تبدیل تهدید به فرصت و هم افزائی مثال زدنی، شاهد مدیریت صحیح و بموقع بحران بوده و خوشبختانه با اتخاذ تمهیدات مناسب از سوی مسئولین مربوطه، نه تنها چرخ کارخانجات و واحدهای تولیدی از حرکت باز نایستاد بلکه بدلیل درک صحیح از شرایط بحرانی موجود و نیاز مردم به کالاهای اساسی، همه دستگاه های اجرائی و بخش دولتی و خصوصی در کنار هم و با احساس مسئولیتی مضاعف، در راه کمک به یکدیگر از هیچ کوششی دریغ نکرده و یکبار دیگر تجلی همبستگی ملی منحصر به فرد خود را به رخ جهانیان کشیدند.
 
با توجه به این ویژگیها، سال 1399 از سوی رهبر معظم انقلاب سال "جهش تولید" نامگذاری گردید.این نامگذاری هوشمندانه از سوی معظم له ادامه همان اهداف تعیین شده در سال 1398 تحت عنوان "رونق تولید" و مبتنی بر ساختار اقتصاد مقاومتی است.
 
از طرفی تلاقی شعار جهش تولید با نامگذاری سال 2020 از سوی سازمان بین المللی اندازه شناسی قانونی با عنوان اندازه گیری ها برای تجارت جهانی، تمامی نگاه های صاحب نظران را بسوی فرآیند تولید و عرضه محصولات به بازار، با استفاده از دانش اندازه شناسی جلب نموده است.
مطمئنأ در این مسیر، نقش بلامنازع سازمان ملی استاندارد ایران بعنوان تجلی اعتماد ملی در کنترل و نظارت بر فرآیند  تولید کالاها و خدمات بعنوان شریانهای حیاتی اقتصاد کشور و همچنین نهادینه کردن دانش اندازه شناسی، در کنار سایر دستگاه های اجرائی مرتبط، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
قدر مسلم، استاندارد از ابتدای هرگونه فعالیت تولیدی، بمنظور خلق یک محصول و یا یک کالا و در ادامه، عرضه به بازارهای داخلی و خارجی، بازوی قدرتمند و پرتوان بخش تولید شناخته شده و در قالب "قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد" بعنوان یک سازمان تخصصی و اثربخش در زنجیره تولید، بسترساز کسب مزیت رقابتی برای تولید ملی بوده که می‌تواند بر روی کلیه شاخص های اقتصادی کشور از جمله تولید ناخالص ملی(GNP) و تولید  ناخالص داخلی(GDP) تأثیر مطلوب گذاشته و در نهایت با استمرار رویکرد تحول گرا از یکطرف و ترسیم چشم اندازی واقع گرا از طرفی دیگر، با استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت های بالقوه نرم افزاری و سخت افزاری و جبران کاستی های گذشته ضمن فراهم نمودن مقدمات لازم برای تحقق یک جهش تولید، به "اقتصاد ملی قوی" دست یافته و سپس قله توسعه پایدار را نیز فتح نماید.
برای نیل به این چشم انداز، اندازه شناسی بعنوان یکی از ارکان چهار گانه نظام استاندارد که در اکثریت شئون زندگی حضور دارد، نقش بی بدلیلی در فراهم نمودن این شرایط داشته و چنانچه روندهای اندازه شناختی بعنوان یک چتر حمایتی با رویکرد پژوهش و تحقیق و با استفاده از فناوری های نوین و تکیه بر دانش کارشناسان و متخصصان داخلی، بتواند ساختار بخش تولید را پوشش دهد این مهم نویدبخش تولید پایدار محصولات، مطابق با شاخص های اندازه گیری بوده که مطمئنأ به کسب مزیت رقابتی ختم خواهد شد.
نتیجه این اقدامات، ایجاد آگاهی از نقش مهم اندازه گیری و نقش آن در تسهیل تجارت عادلانه جهانی، اطمینان از مطابقت محصولات با استانداردهای مربوطه و در آخر رضایت مشتری از کیفیت مورد انتظار وی بوده که با نهادینه شدن تفکر بهره وری، منتج به ایجاد ارزش افزوده و سودآوری برای صاحبان بنگاه ها و فراهم شدن تقاضای پایدار برای کالاهای ملی خواهد شد.
گرچه امسال بدلیل ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی در جهت حفظ سلامت مردم، برگزاری همایش روز جهانی اندازه شناسی مقدور نگردید لیکن مفتخریم در سال 1399 با شرایطی متفاوت تر از یازده همایش برگزارشده در سالهای گذشته، این روز را گرامی داشته و به استقبال آن برویم .
 
بهمین منظور رجاء واثق دارم با انجام تمهیدات لازم و استفاده از فضای مجازی و الکترونیکی، ارتباط و هم اندیشی بین بخش های مختلف و فعال در حوزه اندازه شناسی، همچون گذشته حفظ خواهد شد.
در خاتمه برخود لازم می دانم  ضمن آرزوی سلامتی برای همه مردم عزیز ایران و امید به رخت بربستن کامل ویروس کرونا و تبریک روز جهانی اندازه شناسی به همه فعالان این حوزه در بخش های دولتی و غیر دولتی در سراسر کشور، فرصت را مغتنم شمرده و تأکید می کنم لازمه موفقیت در تجارت جهانی و افزایش سهم بازارهای بین المللی برای کالاهای ایرانی، می بایست با تکیه بر باورها و توانمندی های منحصر به فرد کارشناسان دلسوز و مجرب کشورمان صورت پذیرفته تا از این رهگذر بتوان در کنار یکدیگر و با جهش تولید، در مسیر اعتلای نام کشور عزیزمان ایران گام برداریم.انشاءالله