جمعه 31 فروردین 1403   00:35:54
بيشتر
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 690186
تعداد بازديد کنندگان سايت: 28991413 تعداد بازديد زيرپورتال: 1129788 اين زيرپورتال امروز: 141 سایت در امروز: 8374 اين صفحه امروز: 13
اخبار و اطلاعیه ها
1398/3/18 شنبه

مذاکره برای استفاده از سیستم NEW SI در کتب درسی



رئیس سازمان ملی استاندارد ایران درباره تغییر مفاهم علمی در کتب درسی آموزش و پرورش گفت: با آموزش و پرورش در حال مذاکره هستیم تا مفاهیم جدید NEW SI را در کتاب‌های درسی به ویژه کتاب فیزیک بگنجانیم، زیرا برخی از مطالب در این کتاب مثل جرم، دما و... تعاریف قبلی خود را ندارند.

نیره پیروز بخت ، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به نتایج بررسی شاخص‌های کیفی مدارس جهت تعالی و ارتقای آنها گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان ملی استاندارد و وزارت آموزش و پرورش برای تعالی و ارتقای شاخص‌های کیفی در مدارس کشور امضا شد، ما طبق محورهای این تفاهم نامه یک سری مدارس را مورد ارزیابی قرار دادیم. وزارت آموزش و پرورش پیش‌تر برای ارزیابی کیفیت دستگاهی از الگویی استفاده می‌کرد که بیشتر در اروپا مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما اکنون یک مدل ملی جهت ارزیابی کیفیت دستگاهی طراحی کرده‌ایم که آموزش و پرورش حالا از آن استفاده می‌کند. 

وی ادامه داد: خوشبختانه در ماه‌های گذشته وزیر آموزش و پرورش طی یک ابلاغیه ای به معاونت‌های مختلف تاکید داشت که به سمت مدرسه محوری حرکت کنند و این مساله را مورد توجه قرار دهند. از این رو تقریبا همه بخشنامه‌های قبلی در مورد نحوه ارزیابی‌ها لغو شد و بیشتر همین مدل ملی در دستور کار قرار گرفت.

پیروزبخت با اشاره به ارزیابی شاخص‌های کیفی مدارس گفت: در طی این چند سالی که با آموزش و پرورش همکاری می‌کنیم تا به امروز برنامه تعالی مدرسه  در حدود ۴۸ هزار مدرسه پیاده شده است. حرکت به سمت مدرسه‌محوری و ارزیابی ۴۸ مدرسه یک حرکت بسیار ارزنده از سوی آموزش و پرورش است که ما نیز با آنها همکاری ویژه‌ای داشته‌ایم.

او در پاسخ به این سوال که از نظر شما و بنابر ارزیابی‌هایی که صورت گرفته است، مدارس اغلب در چه مواردی دچار ضعف هستند؟ گفت: در بازرسی‌هایی که داشته‌ایم، ضعف مدارس اغلب در موارد فیزیکی بوده است، البته طی چند سال اخیر سعی شده که روی آن بیشتر کار شود به عنوان مثال می‌بینم که مدارس به بحث گرمایشی بیشتر توجه کرده‌اند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: همچنین چندین دوره آشنایی با مبانی کیفیت و جایزه ملی کیفیت را برای مدیران مدارس به خصوص در استان سیستان و بلوچستان و استان البرز در نظر گرفتیم. علاوه بر این کتاب‌های آموزشی استانداردسازی را برای مدیران مدارس تدوین کردیم و یکسری دوره آموزشی دیگر را در اکثر استان‌ها برگزار کردیم.

پیروزبخت افزود: یکی از جدیدترین اقدامات ما سیستم جدید یکا یا SI (مقیاس‌ها) است که سال‌‎هاست در دنیا روی آن کار می‌شود، اکنون سیستم جدیدی به نام NEW SI از طرف مجمع بین المللی اندازه شناسی ارائه شده که البته هنوز به ایران ورود نکرده است، اما اگر این سیستم با تاخیر به ایران وارد شود، خیلی از مباحث علمی، بنیادی و پژوهشی در کشور با مشکل مواجه خواهد شد. در این میان ما سعی کردیم این اقدام را از آموزش و پرورش شروع کنیم.

وی درباره تغییر محتوای علمی کتاب‌های درسی گفت: با آموزش و پرورش در حال مذاکره هستیم تا مفاهیم جدید NEW SI را در کتاب‌های درسی به ویژه کتاب فیزیک قید کنیم. زیرا برخی از مطالب درسی در کتاب فیزیک مثل جرم، دما و... تعاریف قبلی خود را ندارند و حالا دارای مفاهیم بسیار پیچیده و علمی‌تری شده‌اند و حالا قرار است که این مفاهیم در کتب آموزش و پرورش آورده شود.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: یکی دیگر از همکاری‌های ما با آموزش و پرورش این است که اداره کل آموزش و پرورش با اداره کل استاندارد استان‌ها باهم کارگروه‌های مشترکی را تشکیل دادند که این در راستای آموزش همه معاونان آموزش و پرورش و مدارس است. البته ارزیابان کشوری برای تعالی آموزش و پرورش با این وزارتخانه، همکاری دارند.

پیروزبخت ادامه داد: ما از یک مدرسه استاندارد توقع داریم که بخاری استاندارد داشته باشند یا محیط آموزشی‌اش مثل میز و صندلی و ... استاندارد باشد، اما همکاری که ما با وزارت آموزش و پرورش داریم فقط در بحث استاندارد بودن نیست بلکه تاکید داریم به سمت کیفیت نیز کشیده شود. مفهوم کیفیت با استاندارد متفاوت است، کیفیت هم فراتر و هم فراگیرتر است، بنابراین ما بیشتر به بحث کیفیت می‌پردازیم.

وی درباره بازرسی‌ها و ارزیابی‌هایی که سازمان ملی استاندارد ایران از مدارس داشته است، گفت: پیشتر با آموزش و پرورش یک سری همکاری‌ها داشتیم به عنوان مثال سیستم‌ های گرمایشی مدارس را با هزینه خود سازمان بازرسی کردیم و گزارش آن را به مقامات عالی کشور تحویل دادیم. همچنین یکسری بازرسی‌های سراسری و ارگونومی باز با هزینه خود سازمان انجام شد که یافته‌هایمان در این زمینه را برای آموزش و پرورش فرستادیم. علاوه بر این از وسایل بازی مدارس ابتدایی و پیش دبستانی بازرسی به عمل آمد و همچنین بازرسی و پاکسازی بوفه‌های مدارس را نیز انجام دادیم تا از کالاهای غیراستاندارد استفاده نشود. اینها حرکت‌هایی است که مدارس را به سمت استاندارد سوق می‌دهد، ولی حرکت اصلی ما بحث تعالی و کیفی سازی مدارس است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در پایان اظهار داشت: امیدواریم کیفی سازی مدارس کم کم سیستم وزارت آموزش و پرورش را به سمتی ببرد که به روز شده و دچار تغییر شود. طبق گزارش‌هایی که به ما می‌رسد؛ اعمال تغییرات در سیستم آموزش و پرورش  دیده می شود. ما آمادگی هرگونه همکاری با آموزش و پرورش را داریم تا بتوانیم یک گوشه از کار را به عهده بگیریم.