پنجشنبه 9 فروردین 1403   21:26:04
بيشتر
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 688130
تعداد بازديد کنندگان سايت: 27856245 تعداد بازديد زيرپورتال: 1122449 اين زيرپورتال امروز: 460 سایت در امروز: 50221 اين صفحه امروز: 146
اخبار و اطلاعیه ها
1398/2/22 یکشنبه

بیش از ۱۳ هزار ترازو در استان قم کنترل و سنجش شده است



مدیرکل استاندارد قم با اشاره به اجرای طرح کنترل و سنجش ترازوها گفت: از سال ۹۵ تا امروز بیش از ۱۳ هزار ترازو در سطح شهر کنترل‌شده است.

منصور فرزانه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به لزوم نظارت بر ترازوها و باسکول‌ها اظهار داشت: یکی از وظایف سازمان ملی استاندارد، موضوع کنترل سنجش مورداستفاده در دادوستد عمومی و همان ترازو و باسکول‌ها است.

وی افزود: از سال 90 الی 94 این وظیفه به‌صورت محدود انجام می‌شده است، از اواخر سال 94 به‌صورت گسترده فعالیت را آغاز کردیم و از سال 95 تا امروز بیش از 13 هزار ترازو در سطح شهر کنترل‌شده است.
 

مدیرکل استاندارد قم عنوان کرد: موضوعی که موردتوجه است این بوده که نخستین گزارشی که برای ما رسید حدود 30 درصد ترازوها خطای بیش‌ازحد مجاز داشت و یک‌سوم ترازوهایی که در مرحله نخست نظارت شد خارج از استاندارد بوده است.

فرزانه با بیان اینکه رقم خطای غیرمجاز ترازوها به 15 درصد رسیده است، گفت: طرح کنترل و سنجش ترازوها اثربخش بوده است و میزان ترازوهای غیرمجاز کاهش بسیار خوبی داشته است و این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: در برخی از نقاط شهر مقاومت‌هایی از طرف واحدهای صنفی انجام می‌شود ولی با توجه به مکاتباتی که وجود داشت و با همکاری خوبی که انجام شد این طرح پیش رفته و نظارت لازم بر ترازوها در حال انجام است.

مدیرکل استاندارد استان قم بیان کرد: تعرفه سازمان برای هر کنترل و سنجش هر ترازو برای یک سال بیش از 20 هزار تومان است، اما برای مراعات حال واحدهای صنفی تلاش کردیم نصف تعرفه کشوری از واحدهای صنفی اخذ ‌شود تا این طرح زمین نخورد.

فرزانه خاطرنشان کرد: برخی از خطاهای خارج از استاندارد حد مجاز ترازوها به ضرر فروشنده و برخی نیز به نفع مشتری است، همچنین طرحی دیگر که موردتوجه بوده کنترل باسکول‌ها است که با همه دستگاه‌هایی که زیرمجموعه آن‌ها از باسکول استفاده می‌کنند مکاتبه شد و سالی دومرتبه کنترل و نظارت جدی داریم.