پنجشنبه 9 فروردین 1403   14:54:47
بيشتر
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 688037
تعداد بازديد کنندگان سايت: 27838779 تعداد بازديد زيرپورتال: 1122275 اين زيرپورتال امروز: 292 سایت در امروز: 32755 اين صفحه امروز: 53
اخبار و اطلاعیه ها
1397/2/24 دوشنبه

پیام رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به مناسبت روز جهانی اندازه شناسی



کی از فعالیت های حاکمیتی سازمان ملی استاندارد ایران، اندازه شناسی است که در قانون جدید سازمان به عنوان یکی از چهار رکن اصلی نظام استانداردسازی مورد تاکید قرار گرفته است. فعالیت های این حوزه بر اقتصاد کشور و تجارت ملی و بین المللی تاثیر بسزایی دارد و می تواند در حمایت از کالای ایرانی نقش مهمی را ایفا کند.

شاید این سوال بارها به ذهن من و شما و اهل دانش متبادر شده باشد که، اندازه شناسی چه تاثیری در بهبود کیفیت زندگی انسان خواهد داشت؟ آیا اندازه شناسی قادر است فعالیت های اقتصادی را در مسیر مفید و موثر هدایت کند و آیا می توان رابطه ای بین اندازه شناسی و توسعه اقتصادی کشور متصور بود؟

اندازه شناسی از سال 1875 میلادی با فعالیت های بین المللی خود و با تکیه بر بررسی های علمی و فنی زبان مشترکی را در قالب سیستم بین المللی یکاها (SI) برای همه ملل جهان برقرار کرد. این زبان مشترک در طول زمان و با پژوهش های مستمر بارها دستخوش تغییر شده و روند رو به رشدی را در این مدت طی کرده است ، به طوری که اوج آن ارایه تعاریف جدید چهار کمیت اصلی جرم ، دما ، شدت جریان الکتریکی و مقدار ماده بر اساس ثابت های فیزیکی است که قرار است در مجمع عمومی اوزان و مقیاسها CGPM در سال 2018 به رای گذاشته خواهد شد.

این تعاریف جدید را می توان انقلابی در اندازه شناسی دانست که منجر به اندازه گیری های دقیق و درست تری در زمینه های مختلف خواهد شد و سرعت توسعه فناوری را افزونتر خواهد کرد.

مرکز اندازه شناسی به عنوان یکی از ارکان سازمان ملی استاندارد در حوزه آزمون و کالیبراسیون تجهیزات اندازه گیری، که طیف گسترده ای از تجهیزات کاربردی و آزمایشگاهی در کشور را در برمی گیرد، گام های بلندی برداشته است و برنامه های جامعی برای گسترش فعالیت های علمی خویش پیش رو دارد.

و اینک با بازتعریف کمیت های اندازه گیری، برای نهادینه سازی این تعاریف مهم در جامعه در تلاش هستیم و برای تحقق این هدف و هم سو شدن با این تغییرات از جامعه دانشگاهی کشورمان انتظار یاری و همکاری داریم.

اطمینان دارم نهادینه شدن تعاریف جدید در جریان علمی کشور و تسری آن به بخش صنعت و فناوری، مسیر توسعه علمی و فنی را برای دانش پژوهان و کارآفرینان ایرانی هموارتر خواهد کرد و جنبه های حمایتی این تغییر از تولیدات ایرانی بیش از پیش شناخته خواهد شد.

به امید ایرانی سربلند و پیشرفته در همه زمینه های علمی