پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403   11:18:55
بيشتر
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 691166
تعداد بازديد کنندگان سايت: 29422562 تعداد بازديد زيرپورتال: 1132676 اين زيرپورتال امروز: 286 سایت در امروز: 29958 اين صفحه امروز: 92
اخبار و اطلاعیه ها
1397/2/21 جمعه

پیام مدیر سازمان بین المللی اندازه شناسی قانونی (OIML)



 استفان پاتوری
مدیر سازمان بین المللی اندازه شناسی قانونی
تحول مداوم در سیستم بین المللی یکاها (SI)
 
موضوع برگزیده روز جهانی 2018 " تحول مداوم در سیستم بین المللی یکاها (SI) است . این تحول حاصل سالها تحقیقات توسط شمار  زیادی از اندازه شناسان متبحر برای تعیین بهترین شیوه در تعبیر جدید تعدادی از یکاهای اصلی(SI)  می باشد. این تجدید نظر مستقیماٌ تاثیری بر اندازه شناسی قانونی نخواهد داشت، زیرا کاربران می توانند قابلیت ردیابی به یکاهای تجدید نظر شده را از همان منابعی که در حال حاضر استفاده می شود، به دست آورند. هر چند، این بدان معنا است که در نحوه تعیین یکاهای خاص اندازه گیری و در برخی موارد، چگونگی برقراری قابلیت ردیابی نهایی، تغییری بوجود خواهد آمد. 
سیستم  بین المللی یکاهای تجدید نظر شده (SI) بر مبنای ثابت های طبیعت  تعریف می شود. اگر چه این ممکن است تغییر بزرگی به نظر برسد، اما  در حقیقت چندین بار در گذشته نزدیک رخ داده است، هنگامی که ثانیه (در سال 68-1967) و متر ( در سال 1983) که بر مبنای حرکت و اندازه کره زمین تعریف شده بودند، بر مبنای ثابت های الکترو مغناطیسی و اتمی باز تعریف شدند.
آنچه که در این مورد حائز اهمیت می باشد، آن است که مفاهیم خاصی که به اکثر ما در مدارس از گذشته تاکنون آموخته شده است،که همانند حک بر سنگ شده اند، اکنون ممکن است تغییر یابند. نمونه اصلی کیلوگرم  پلاتین- ایریدیوم ( Pt- Ir) که با سه قفل در یک گاو صندوق نزدیک پاریس نگهداری  می شود، بعد از 137 سال خدمت به مرحله بازنشستگی نسبی خواهد رسید.
بی تردید، این امر بیانگر پایان یک عصرخواهد بود. سیستم بین المللی یکاها(SI) به عنوان سیستم متر، کیلوگرم، ثانیه (MKS) با استانداردهای اندازه شناسی بشر که درآن زمان ثابت های طبیعی محسوب می شدند آغاز به کار کرد: چرخش زمین، اندازه آن و یک وزن که در اصل از میزان مشخص آب بدست آمد      ( که بعد ها به عنوان مقدار معین پلاتینیوم- ایریدیوم مورد موافقت قرار گرفت). اندازه گیری های بیشتر طی سالها نشان داد آن ثابت ها در واقع ثابت هایی نبودند که قبلاٌ تصور می شد. آن واقعیت، همراه با پیشرفت های فناوری اعمال شده در اندازه گیری ها که به تدریج امکان پدید آوری درست واحدها را فراهم ساخت، دلایل اصلی برای تغییر می باشند. اکنون آخرین استانداردهای اولیه با تعاریفی بر مبنای ثابت های بنیادی جایگزین خواهند شد.
هر چند "کیلوگرم بی نظیر" از معروف ترین مصنوعات  سیستم های یکاها است، تغییراتی نیز در سایر یکاها صورت خواهد گرفت. کلوین دیگر وابسته به خواص آب نخواهد بود، آمپر بر اساس تعریفی که درک آن بسیار دشوار است نخواهد بود وتعریف مول  معقول تر   تغییر خواهد کرد. به علاوه، تعاریف اصلاح شده کیلوگرم، آمپر، کلوین و مول هیج تاثیری بر تعاریف ثانیه، متر و کاندلا نخواهد داشت.
همان‌طوری‌که پیشتر اعلام گردید، ما انتظار نداریم در اندازه شناسی قانونی تاثیری گذاشته شود، اما تغییر چشمگیری در تفکر و روش های همه ما که در سالهای بسیاری با این یکاها کار می کردیم، ایجاد خواهد کرد.
از شما دعوت می کنیم زمان کوتاهی را برای بررسی مدارک بسیاری که در وبگاه BIPM در ارتباط با این موضوع   می باشد، اختصاص دهید. همچنین امیدواریم مجددا همراه با ما در این سال از بزرگداشت روز جهانی اندازه شناسی لذت ببرید و بی صبرانه در انتظار توجه به اهمیتی که اندازه شناسی در فعالیت های زندگی روزانه ما دارد ،هستیم.

مترجم : فاطمه عرفانیان تقوایی