چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403   14:56:12
بيشتر
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 691039
تعداد بازديد کنندگان سايت: 29369226 تعداد بازديد زيرپورتال: 1132311 اين زيرپورتال امروز: 390 سایت در امروز: 54330 اين صفحه امروز: 98
اخبار و اطلاعیه ها
1395/7/19 دوشنبه

رئیس مرکز اندازه‌شناسی ایران اعلام کرد: سیستم اندازه‌گیری ایران در بیش از ۱۰۰ کشور معتبر است



اعتبار داشتن سیستم اندازه‌گیری‌های مرکز اندازه گیری سازمان استاندارد در بیش از ۱۰۰ کشور جهان موضوعی بود که رئیس این مرکز آن را اعلام کرد.
خسرو معدنی پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که مرکز اندازه شناسی سازمان استاندارد یکی از پایه‌های اصلی سازمان ملی استاندارد است، گفت: بهمن سال گذشته تفاهم نامه بسیار مهمی بین جمهوری اسلامی ایران و دفتر بین المللی اوزان و مقیاس ها (BIPM) امضا شد که مطابق آن نتایج اندازه گیری و سنجش جمهوری اسلامی ایران در بیش از ۱۰۰ کشور جهان مورد تایید قرار می‌گیرد و این تایید اندازه گیری در صورتی است که در هر یک از حوزه‌های خاص اندازه گیری به تجهیزات و دقت‌های مورد نظر دست پیدا کنیم.
وی همچنین با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که در آن نقشه اجرایی همکاری میان ایران و ترکیه به امضا رسید، اظهار کرد: پیرو تفاهم‌نامه‌ای که در فروردین گذشته با حضور روسای جمهور ایران و ترکیه داشتیم، در چند روز اخیر برنامه اجرایی بین ایران و ترکیه را تدوین کردیم و بعد از آمادگی به امضا رسید که امیدواریم با توجه به مولفه‌هایی که از نظر جغرافیایی، فرهنگی، فناوری و علمی داریم بتوانیم روابط خوبی را در این زمینه پایه‌گذاری کنیم.
رئیس سازمن اندازه شناسی کشور در این باره ادامه داد: برنامه همکاری با ترکیه از سال گذشته آغاز شد و حتی در موضوعاتی مانند کالیبراسیون ها، مقایسه های متقابل و همکاری های علمی فنی در بحث آموزش هم پیش از این اقداماتی صورت گرفته است که در آینده آن را گسترش خواهیم داد.
معدنی پور با اشاره به جایگاه مرکز اندازه شناسی آن اظهار کرد: مرکز اندازه شناسی به عنوان نقطه اتصال سیستم اندازه گیری ایران سیستم اندازه گیری جهانی است و این جزو وظایف حاکمیتی این مرکز است تا مقایسه‌های بین اندازه گیری ایران و دنیا را برقرار کرده و اعتماد متقابل را در موضوع نتایج اندازه گیری و دقت اندازه گیری در داخل حاصل کند. کاری که انجام می‌دهیم این است که بتوانیم هرچه بیشتر توانمندی‌های تکنیکی مرکز را که منتج به بالا رفتن توانایی کل کشور در حوزه اندازه گیری می شود بالا و بالاتر ببریم.

تاثیر برجام در توسعه اندازه‌شناسی

وی در ادامه با بیان این که گسترش استفاده از تجربیات خارجی این علم را گسترش می‌دهد، عنوان کرد: بعد از برجام سطح ارتباطات بین المللی بالا تر رفته و توانستیم علاوه بر ترکیه با هلند و مرکز ملی اندازه شناسی آلمان (PTB) به عنوان یکی از بزرگ ترین مراکز اندازه شناسی دنیا ارتباطات خوبی بگیریم و در مجموع سعی‌مان این است که با حضور در مجامع بین‌المللی توانمندی‌های خود را بالاتر ببریم و امیدوار هستیم بتوانیم با برقراری ارتباط با این کشورها و استفاده از تجربیات آن‌ها توان علمی و تکنیکی خود را نیز ارتقا دهیم.
رئیس مرکز اندازه شناسی در خصوص استفاده از توان علمی داخلی ادامه داد: دانش اندازه شناسی تا ۷۰ درصد متکی به نیروی انسانی است و مبتنی بر علم و دانش و فقط ۳۰ درصد آن مبتنی بر فناوری و سخت افزار است. اندازه شناسی در تمام حوزه ها وجود دارد، در شیمی، فیزیک و اکثر علوم موجود و باید گفت که این حوزه دامنه گسترده ای دارد و این می‌طلبد تا از قابلیت‌های علمی دانشجویان و دانشگاهیان نیز استفاده کنیم تا حتی با پذیرش پروژه‌های دکترا و فوق لیسانس تجربیات و کمک‌هایی در این باره کسب کنیم.
وی ادامه داد: بازدیدی همراه با هیات ترکیه‌ای از مرکز، علوم و فنون لیزر داشتیم که از نظر فناوری بسیار سطح بالایی دارد و بسیار مورد توجه قرار گرفت و در عین حال به دنبال عقد تفاهم‌نامه با دانشگاه، مراکز علمی، ستاد نانو در حوزه نانو مترولوژی و دیگر حوزه‌های دانشگاهی و علمی هستیم تا بتوانیم از پتانسیل اساتید دانشگاه و دانشجویان داخلی استفاده کنیم.