كوچك يا بزرگ كردن بخش :.منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
جستجو
خدمات
زمان ديجيتال سرور
فعالیت ها
منو
منو
واحدهای مرکز
همايش ها
ورود
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.همايش ها











دهمین همایش روز جهانی اندازه شناسی
زمان: یکشنبه 13 خرداد 1397
مكان: دانشگاه صنعتی امیر کبیر
برگزار كنندگان: مرکز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد ایران با همکاری دانشگاه صنعتی امیر کبیر

دهمین همایش روز جهانی اندازه شناسی با حضور رییس، معاونان و جمعی از مدیران کل سازمان ملی استاندارد ایران ، نماینده موسسه اندازه شناسی سوئد، رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و  جمعی از اساتید و متخصصان حوزه اندازه شناسی،با شعار تحول مداوم در سیستم بین المللی یکاها در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

تحولی عظیم در سیستم بین المللی یکاها

خسرو معدنی پور، رییس مرکز اندازه شناسی در این همایش با اشاره شعار روز جهانی اندازه شناسی 2018 گفت: امسال تحول اساسی برای سیستم بین المللی یکاها روی می دهد و چهار یکای کیلوگرم، آمپر، کلوین و مول بازتعریف خواهد شد و طی سالیان زیادی بدون تغییر خواهد بود.

وی با اشاره به قانون تقویت و توسعه نظام استانداردسازی اظهار داشت: در این قانون، اندازه شناسی در کنار استانداردسازی، تایید صلاحیت و ارزیابی انطباق وظیفه سنگینی برای استقرار نظامات اندازه شناسی در کشور دارد.

معدنی پور با ارایه گزارشی از فعالیت های مرکز اندازه شناسی تصریح کرد: با امضای موافقت نامه شناسایی متقابل کمیته بین المللی اوزان و مقیاس ها ، گواهینامه اندازه گیری و کالیبراسیون صادره توسط مرکز اندازه شناسی مورد قبول بیش از 100 کشور دنیا است.
 

تفاهم نامه همکاری بین سازمان ملی استاندارد ایران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر امضا شد

به منظور گسترش همکاری های علمی، فنی و پژوهشی در زمینه تدوین استانداردهای مورد نیاز، تفاهم نامه همکاری بین سازمان ملی استاندارد ایران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر امضا شد.

 در حاشیه همایش روز جهانی اندازه شناسی که صبح امروز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، تفاهم نامه همکاری، در چهار ماده و 45 بند و یک تبصره با اعتبار 3 سال به امضای نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران و سید احمد معتمدی، رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر رسید.

استفاده بهینه از توانایی های علمی، فنی و پژوهشی در زمینه تهیه پیش نویس استانداردهای ملی و بین المللی، مشارکت در تدوین استانداردهای ملی و بین المللی، انجام طرح های مشترک تحقیقاتی، مطالعاتی و پژوهش محور، برگزاری و مشارکت در دوره های آموزشی مشترک ملی و بین المللی از موضوعات اصلی این تفاهم نامه است.
 

یادداشت تفاهم همکاری بین ایران و سوئد امضا شد
مرکز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد ایران و موسسه تحقیقات سوئد با هدف توسعه اندازه شناسی در کشور و به منظور ارتقای کیفیت تولیدات صنعتی و دستگاه اندازه گیری ،صدور گواهینامه آزمون و کالیبراسیون بین المللی در کشور و انجام همکاری های مشترک علمی،فنی ،تحقیقاتی و آموزشی در حوزه اندازه شناسی در چارچوب قوانین و مقررات دو کشور تفاهم نامه همکاری امضاء کردند.به گزارش روابط عمومی و ارتباطات بین الملل : این تفاهم نامه با هدف تشویق به تداوم توسعه همکاری مشترک میان طرف ها در زمینه اندازه شناسی و فعالیت های مرتبط با اندازه شناسی از جمله تهیه پیش نویس مقررات و استانداردهای فنی، تایید و تشویق ارتباط بین طرف ها و ارایه چارچوبی برای همکاری در حیطه قابلیت های علمی و فنی طرف ها در حوزه اندازه شناسی، ارایه خط مشی اجرای برنامه های مشترک به منظور توسعه، بهبود و مقایسه استانداردهای ملی و اندازه گیری مقدماتی کمیت های فیزیکی و مبادله نتایج تحقیقات با هدف محافظت از استانداردهای ملی اندازه گیری، تبادل اطلاعات برای تهیه و انتشار مقررات فنی ملی در حوزه اندازه شناسی و سایر مدارک مرتبط، همکاری در زمینه برگزاری گردهمایی ها، هم اندیشی ها و کارگاه های آموزشی در حوزه های اندازه شناسی یا مرتبط با اندازه شناسی،  برقراری تبادل اطلاعات و تجارب در ارتباط با هماهنگی مقررات فنی مرتبط با اندازه شناسی، استانداردهای تدوین شده و رویه هایی برای ارزیابی انطباق، فعالیت های مقدماتی برای تایید صلاحیت و هم چنین حمایت و توسعه زیربنایی اندازه شناسی ملی یکدیگر و  ارایه خط مشی تبادل مناسب محققان در حوزه اندازه شناسی صبح امروز در دانشگاه امیرکبیر به امضای روسای مرکز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد ایران و موسسه تحقیقات سوئد رسید.
در این یادداشت تفاهم، همکاری فنی و مشاوره، اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک، تبادل محققان مهمان، تبادل اطلاعات فنی، اطلاعات مرجع، اطلاعات و نشریات، مشارکت در هم اندیشی ها مشترک، کارگاه ها و دوره های آموزشی، مورد توجه قرار دارد.این یادداشت تفاهم در 8 بند، در تاریخ 25 اردیبهشت 1397.برابر با 15  ماه مه 2018 و با اعتبار 5 سال به امضای خسرو معدنی پور، رییس مرکز اندازه شناسی ، اوزان و مقیاسها و کلائس وینزل، معاون رییس علوم اندازه گیری و فناوری موسسه تحقیقات سوئد رسید.

 

پیام مدیر سازمان بین المللی اندازه شناسی قانونی (OIML)

 استفان پاتوری
مدیر سازمان بین المللی اندازه شناسی قانونی
تحول مداوم در سیستم بین المللی یکاها (SI)
 
موضوع برگزیده روز جهانی 2018 " تحول مداوم در سیستم بین المللی یکاها (SI) است . این تحول حاصل سالها تحقیقات توسط شمار  زیادی از اندازه شناسان متبحر برای تعیین بهترین شیوه در تعبیر جدید تعدادی از یکاهای اصلی(SI)  می باشد. این تجدید نظر مستقیماٌ تاثیری بر اندازه شناسی قانونی نخواهد داشت، زیرا کاربران می توانند قابلیت ردیابی به یکاهای تجدید نظر شده را از همان منابعی که در حال حاضر استفاده می شود، به دست آورند. هر چند، این بدان معنا است که در نحوه تعیین یکاهای خاص اندازه گیری و در برخی موارد، چگونگی برقراری قابلیت ردیابی نهایی، تغییری بوجود خواهد آمد. 
سیستم  بین المللی یکاهای تجدید نظر شده (SI) بر مبنای ثابت های طبیعت  تعریف می شود. اگر چه این ممکن است تغییر بزرگی به نظر برسد، اما  در حقیقت چندین بار در گذشته نزدیک رخ داده است، هنگامی که ثانیه (در سال 68-1967) و متر ( در سال 1983) که بر مبنای حرکت و اندازه کره زمین تعریف شده بودند، بر مبنای ثابت های الکترو مغناطیسی و اتمی باز تعریف شدند.
آنچه که در این مورد حائز اهمیت می باشد، آن است که مفاهیم خاصی که به اکثر ما در مدارس از گذشته تاکنون آموخته شده است،که همانند حک بر سنگ شده اند، اکنون ممکن است تغییر یابند. نمونه اصلی کیلوگرم  پلاتین- ایریدیوم ( Pt- Ir) که با سه قفل در یک گاو صندوق نزدیک پاریس نگهداری  می شود، بعد از 137 سال خدمت به مرحله بازنشستگی نسبی خواهد رسید.
بی تردید، این امر بیانگر پایان یک عصرخواهد بود. سیستم بین المللی یکاها(SI) به عنوان سیستم متر، کیلوگرم، ثانیه (MKS) با استانداردهای اندازه شناسی بشر که درآن زمان ثابت های طبیعی محسوب می شدند آغاز به کار کرد: چرخش زمین، اندازه آن و یک وزن که در اصل از میزان مشخص آب بدست آمد      ( که بعد ها به عنوان مقدار معین پلاتینیوم- ایریدیوم مورد موافقت قرار گرفت). اندازه گیری های بیشتر طی سالها نشان داد آن ثابت ها در واقع ثابت هایی نبودند که قبلاٌ تصور می شد. آن واقعیت، همراه با پیشرفت های فناوری اعمال شده در اندازه گیری ها که به تدریج امکان پدید آوری درست واحدها را فراهم ساخت، دلایل اصلی برای تغییر می باشند. اکنون آخرین استانداردهای اولیه با تعاریفی بر مبنای ثابت های بنیادی جایگزین خواهند شد.
هر چند "کیلوگرم بی نظیر" از معروف ترین مصنوعات  سیستم های یکاها است، تغییراتی نیز در سایر یکاها صورت خواهد گرفت. کلوین دیگر وابسته به خواص آب نخواهد بود، آمپر بر اساس تعریفی که درک آن بسیار دشوار است نخواهد بود وتعریف مول  معقول تر   تغییر خواهد کرد. به علاوه، تعاریف اصلاح شده کیلوگرم، آمپر، کلوین و مول هیج تاثیری بر تعاریف ثانیه، متر و کاندلا نخواهد داشت.
همان‌طوری‌که پیشتر اعلام گردید، ما انتظار نداریم در اندازه شناسی قانونی تاثیری گذاشته شود، اما تغییر چشمگیری در تفکر و روش های همه ما که در سالهای بسیاری با این یکاها کار می کردیم، ایجاد خواهد کرد.
از شما دعوت می کنیم زمان کوتاهی را برای بررسی مدارک بسیاری که در وبگاه BIPM در ارتباط با این موضوع   می باشد، اختصاص دهید. همچنین امیدواریم مجددا همراه با ما در این سال از بزرگداشت روز جهانی اندازه شناسی لذت ببرید و بی صبرانه در انتظار توجه به اهمیتی که اندازه شناسی در فعالیت های زندگی روزانه ما دارد ،هستیم.

پیام مدیر دفتر بین المللی اوزان و مقیاسها BIPM

دکتر مارتین میلتون
مدیر دفتر بین المللی اوزان و مقیاسها

استفاده از قوانین طبیعت برای ایجاد قوانین اندازه گیری
سیستم بین المللی یکاها (SI) مجموعه ای از یکاهای اندازه گیری مورد تائید برای کلیه تجهیزات اندازه گیری در سراسر جهان است. تقریباٌ از 60 سال پیش تاکنون که نام سیستم یکاها (SI) تعیین شده است، موافقت گردیده  هر گاه که امکان پذیر باشد برای بهبود سیستم از پیشرفت های علوم در فناوری های اندازه گیری جهت رعایت الزامات جدید بهره گیری شود.
انتظار می رود در نوامبر 2018، در مجمع عمومی اوزان ومقیاسها با یکی از تغییرات بسیار مهم در یکاها (SI) موافقت شود که اساس آن مجموعه ای از تعاریفی خواهد بود که هر یک با قوانین فیزیک مرتبط هستند. این تغییر تاریخی برای استفاده از قوانین طبیعت در تعاریف، موجب حذف نهایی  ارتباط میان سیستم یکاها (SI) و تعاریف مبتنی بر مصنوعات فیزیکی خواهد بود. متعاقب این تجدید نظر، کیلوگرم به جای وابستگی به کیلوگرم نمونه  اصلی بین المللی  (IPK)که در اولین مجمع عمومی اوزان و مقیاسها در سال 1889 مورد تصویب قرار گرفت، به مقدار دقیق ثابت پلانک وابسته خواهد بود.
برای بیش از 200 سال، یک آرزوی همگانی برای" سیستم متریک" جهت دستیابی به تعاریفی جامع و فراگیر و مورد توافق جهانی در اندازه گیری ها در حال تحقق است. تعاریفی که پیش بینی می شود در نوامبر مورد موافقت قرار گیرند، گام نهایی برای رسیدن به سوی این هدف است. این تعاریف نتیجه تحقیقات در روش های نوین اندازه گیری هستند که پدیده های کوانتومی را به عنوان مبنایی برای استانداردهای بنیادی مورد استفاده قرار می دهند. توجه زیادی برای اطمینان از سازگاری تعاریف جدید با تعاریف فعلی در زمان اجرای تغییرات معطوف شده است.این تغییرات برای همگان به غیر از کاربران متقاضی، غیر محسوس خواهد بود.
در صورتیکه سطوح پیوستگی لازم برای کاربران فراهم شود، تغییرات دارای این مزیت هستند که بتوانند پیشرفت های آتی در شیوه های اندازه گیری برای پاسخگویی به نیازهای آینده کاربران را دربرگیرند، زیرا بر اساس قوانین ثابت فیزیک پایه گذاری شده اند. در تعاریف جدید "از قوانین طبیعت برای ایجاد قوانین اندازه گیری" استفاده خواهد شد که اندازه گیری ها در مقیاس اتمی و کوانتومی را با مقیاس ماکروسکوپی پیوند خواهد داد.
همچنانکه علم و فناوری پیشرفت می کند، مطالبات برای اندازه گیری برپایه محصولات و خدمات جدید، افزایش می یابد. اندازه شناسی، شاخه پویای علم است و اقداماتی که توسط BIPM و جامعه گسترده   اندازه شناسی برای پیشبرد سیستم بین المللی یکاها (SI) در سال 2018 صورت می گیرد، این الزامات را پی ریزی و نیازها را برای سالیان متمادی رفع خواهد کرد.

 

برپایی نمایشگاه طرح های منتخب روز جهانی اندازه شناسی
روابط عمومی و ارتباطات بین الملل، طرح های منتخب روز جهانی اندازه شناسی را در ساختمان بسته بندی سازمان ملی استاندارد در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است.به مناسبت روز جهانی اندازه شناسی، سازمان ملی استاندارد ایران با همکاری دفتــــر بیــــن المللی اوزان و مقیـــاس ها (BIPM) و سازمان بیـــن المللی انـــدازه شناسـی قانونی ( OIML )اقدام به برگزاری مسابقه طراحی پوستر ویژه‌ای برای آن روز کرد.از 40 اثر رسیده 11 اثر برگزیده شده و طبق برنامه ریزی صورت گرفته، سازمـان منطقه‌ای برنــــامه انــــدازه شنــــاسی آسیـــــا و اقیـــــانوسیه(APMP)   پوستر روز جهانی اندازه شناسی سال 2019 را از بین این 11 اثر انتخاب و به کشورهای عضو این سازمان معرفی کند.

بازتاب برگزاری دهمین همایش روز جهانی اندازه شناسی در سایت BIPM

 
National Metrology Center of Iran (ISIRI-NMCI) celebrated the WMD for the 10th successive year in Iran .Professors and students of universities, labs managers, metrology activists and other interests were among the participants at Amirkabir University of Technology in Tehran. At the beginning, Dr. Madanipour, NMCI President, provided a report on NMCI activities carried out last year in the fields of scientific and legal metrology at national and international levels. While emphasizing on redefinition of the International System of Units, he announced the recent establishment of the Iranian Metrology Society.
Mrs. Pirouzbakht, ISIRI President, said the new definitions of SI are revolutionary in metrology and will speed up technology development in the world. She invited the Iranian academic community to assist ISIRI-NMCI to promote the New SI in the society.
Dr. Mohtamedi, Amirkabir University President, referred to the effective role of universities in metrology and announced university's readiness for cooperation in scientific and research fields with ISIRI- NMCI, and so the first step was taken to sign a Memorandum of Understanding between ISIRI and that university formally.
 Moreover, a mutual MOU between NMCI and RISE Research Institutes of Sweden with the presence of its representative was signed and exchanged in the interested   fields  and a   lecture on the history of SI and the redefinition was delivered as well. 

Due to NMCI participation in WMD Poster 2019 competition, in an innovation action, an exhibition of all the received posters was held at the venue of the
WMD ceremony and all the Iranian volunteers were appreciated for their highly welcome.
جهت دسترسی به اطلاعات بیشتر به لینک زیل مراجعه نمایید
http://www.worldmetrologyday.org/events.html






 
 
 
 
 

 

بيشتر